terkedu

Tundukkanlah Pandanganmu;

“Al-Imam Hasan Al-Basri diwaktu remajanya, sebelum beliau menjadi alim. Sebelum beliau menjadi wali yang zuhud. Beliau adalah seorang yang tampan segak dan sentiasa memakai pakaian yang mahal. Beliau sering kesana sini didalam kota seperti anak-anak muda yang lain bermundar mandir dikota tanpa tujuan hidup.”
.
“Suatu hari ketika berjalan-jalan di kota Basrah, dia terpandang seorang perempuan yang cantik dengan sepasang mata yang sangat menarik. Datanglah rasa ghairahnya sehingga tanpa sedar kakinya terus mengekori perempuan cantik itu.”
.
“Perempuan itu sedar ada orang mengekorinya, lalu menoleh kepadanya; "Tuan terus mengekori saya, apakah tuan tidak malu?” Hasan pun menoleh kiri dan kanan dan mendapati tiada siapa di situ. Beliau menjawab, “Nak malu pada siapa? Bukan ada orang melihat.” katanya.“
.
"Jawab perempuan itu, Allah mengetahui Sekalipun pada Allah yang Maha Mengetahui itu khianatnya pada mata dan apa yang tersembunyi di sebalik dada.” kata perempuan itu.“
.
"Hasan terkedu mendengarnya tetapi kerana tak mampu melawan nafsunya, dia tetap mengekori perempuan itu.
"Mengapa tuan masih mengikut saya?” “Saya tertarik dengan dua matamu yang cantik.”
.
“Baik, tuan tunggulah di sini. Biarlah saya pulang dahulu dan akan saya hantarkan apa yang tuan mahu” kata perempuan itu. Hasan pun menunggu dengan rasa berdebar-debar.
Tidak lama kemudian, datang seorang pembantu perempuan tadi menghulurkan suatu kotak berbalut sapu tangan.
“ Tuan, ini tuan saya kirimkan untuk tuan.”
.
“Dengan rasa amat gembira, Hassan pun membuka kotak itu.
Alangkah terkejutnya apabila di dapati dua biji mata yang berlumuran darah. Perempuan yang tuan ekori tadi ialah majikan saya. Dia berpesan, dia tidak mahu memiliki mata yang membawa fitnah atas orang lelaki. Dia mengirim mata ini agar tuan boleh menikmati dan terbebas dari godaan itu. Ambillah tuan.”
.
“Menggigil tubuh badan Hasan al-Basri dengan peristiwa menyayat hati ini. Semalaman dia menangis bertaubat kepada Allah سبحانه وتعالى. Keesokan harinya, Hasan pun pergi ke rumah perempuan tadi untuk meminta maaf tetapi menurut jiran berdekatan, perempuan itu telah meninggal dunia kerana terlalu sedih akan dosanya. Terketar-ketar badan Hasan mendengarnya, dan rasa bagaikan hendak tumbang.”
.
“Menangislah dia selama tiga hari di rumahnya. Pada akhir malam yang ketiga itu, Hassan telah bermimpi melihat perempuan tersebut sedang duduk di taman syurga. Perempuan itu berkata; "Wahai tuan, dari dulu lagi saya telah memaafkan perbuatan tuan kepada saya itu, kerana dari perbuatan tuan saya akhirnya mendapat kemuliaan disisi Allah سبحانه وتعالى.”
.
“Jawab Hassan; ” Kalau benar engkau maafkan saya, berilah saya nasihat agar saya menjadi antara golongan orang-orang yang soleh. Jawab perempuan tersebut;, Bertaubatlah waktu tuan sedang bersendirian atau ketika ramainya orang. Sentiasalah ingat Allah سبحانه وتعالى dan berzikirlah bersungguh-sungguh pagi dan petang, perbanyakkan istighfar.“
.
"Setelah itu, Imam Hasan Al-Basri pun mengamalkan nasihat itu. Beliau akhirnya dikenali sebagai wali yang zuhud, taat dan termasyur kerana memiliki akhlak yang mulia. Begitulah sejarah mempamerkan kehebatan wanita yang beriman. Begitu takut mendedahkan kecantikan dirinya kepada lelaki yang mampu mengundang seribu fitnah.”
.
“Itu dizaman imam hasan. Lebih-lebih lagi pada zaman yang penuh kerosakan ini. Takut dengan murka Allah سبحانه وتعالى, maka sanggup di leraikan dunia yang membawa fitnah ke atas kaum lelaki. Benarlah firman Allah سبحانه وتعالى, Tundukkanlah pandanganmu wahai lelaki terhadap wanita itu kerana sering berlaku "panahan syaitan” di matanya.“


-Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari.

Ada yang tanya saya–

“Asyik post pasal cinta je?”
“Nampak macam muslimah tapi suka cakap pasal cinta”

Hmm.
Terkedu seketika.

Saya jawab–

“ Cinta yang saya maksudkan dalam tulisan saya bukanlah cinta pada ajnabi yang tidak halal. Tetapi lebih kepada ujian cinta dalam persahabatan dan kekeluargaan, yang dihadiahkan Tuhan.

It takes more than just eyes to see and feel what i’ve written.
Hayatilah dengan mata hati.

Semoga dengan tulisan biasa ini bisa membangkitkan jiwa kalian yang dahagakan kasih sayang Tuhan.

Saya doakan kalian temui kebahagiaan mencari indahnya kasih Tuhan,
Dalam perkongsian kita sebagai insan.”

Terharu;
melihat insan-insan itu,
melangkah mengejar tuhan,
walaupun cuma satu langkah kecil.

Gembira;
bila mereka perlahan-lahan mula berubah,
menjadi sebahgian daripad rantai-rantai dakwah.

Dan terkedu;
mengenangkan diri sendiri,
yang semakin lama semakin jauh,
lari daripada tuhan,
lari daripada jalan syurga.

Sampai bila mahu terus begini?
Duhai wahai diri.

Ada masa itu,
Aku terdiam,
Terkedu,
Buntu!

Ada masa itu,
Aku menangis,
Meraung,
Kecewa!

Ada masa itu,
Aku melihat tiada jalan,
Aku melihat tiada cahaya,
Aku melihat semuanya musnah!

Lalu,
Aku putus asa!

Aku lelah,
Letih dengan musibah!
Musibah yang bertali arus dalam kehidupan..
‘Bilakah semua penderitaan ini akan berakhir?’

Dengan linangan airmata,
Soalan itu mula terlintas dihati..

Tanpa ku duga,
Senyuman itu hadir,
Bersama wajah yang terlalu dirindui..

Ia tersenyum ke arah diri,
Lalu mengucap satu bisikan yang indah.

Lantas,
Ku kesat airmata,
Ku kemaskan langkah.

Hidup ini perjuangan,
Memburu Redha Ilahi
Terngiang kembali,
Bisikan indah itu berbunyi,
Jangan bersedih, Allah itu ada bersama diri,
Jika kita semat cintaNya di hati.

Maka,
Atas nama Allah,
Aku teruskan perjuangan ini😂:’)

#thedaiegraphy

Made with Instagram
Sudi tak kau jadi kawan rapat aku yang aku boleh habiskan masa seumur hidup aku dengan kau? Yang aku boleh curi hati kau sikit2 bila kau terhalal untuk aku? Yang aku boleh terkedu bila senyum manis mu menghiasi hari ku. Boleh kah engkau?

Terharu;
melihat insan-insan itu
melangkah mengejar tuhan
walau cuma satu langkah kecil.
gembira;
bila mereka perlahan-lahan mula berubah
menjadi sebahagian daripada rantai dakwah.

dan terkedu;
mengenangkan diri sendiri
yang semakin lama semakin jauh -
jauh dari tuhan,
lari dari jalan menuju syurga.

sampai bila mahu terus begini,
duhai diri?

—  – Islahnafsi

“Aku letih. Aku dah penat. Dari dulu sampai sekarang. Cuma aku je yang memberi. Hati aku dah kosong.”
“Jadi kau nak putus asa dengan cinta dan kasih sayang kau?”

Diam.

“Kau tahu. Ada seorang yang dari dulu tak pernah pun penat letih dan putus asa nak bagi cinta dan kasih sayang. Tak pernah pun dia rasa hati dia kosong dengan memberi.”
“Siapa?”

“Mak.”
Terkedu.

Petang tadi, terima berita kepulangan seorang senior. Ya, pulang bertemu Tuhan. Wallahi, terkedu.

Sebab senior tu, bukan sebarang senior.
Dia.. berjiwa mujahid.
Alunan Qurannya mendamaikan jiwa.
Akhlaknya membuat yang melihat hormat padanya.

Tambah terkedu bila baca status seorang senior lain;

“Andai ditakdirkan Allah 529 orang penyokong Morsi dijatuhkan hukuman kerana berjuang mempertahankan Islam, kamulah orang yang 530. Ya sahabat, kamulah orang ke-530 itu. Semoga Allah tempatkan kamu bersama mereka.”

Sahabat-sahabatnya menghormatinya,
guru-gurunya menyenanginya.

Moga tempatmu di syurga sana.

Syafaat Salim, dalam kenangan.
Al-faatihah.

—  dan aku.. mahu jadi seperti dia.