terkedu

Thought via Path

Afdlin Shauki
13 hrs ·
More options
Pernah tak korang terfikir kenapa ubat gigi Mukmin tanpa FLUORIDA?
Best ke guna ubt gigi xde fluorida ni?
Tak best kan?
Mulut rasa tak berangin je kan..
Hmm, sy jgk seperti anda pd mulanya. Tapi lama2, mulut xblh bau fluorida sbb asyk nk tmuntah je.
Sy beralih pd Mukmin, @Halagel dg penuh tanda tanya..
Eh, kenapa mukmin@ Halagel tak guna fluorida?? Tak elok ke fluorida ni??
Takdir Allah, menggerakkan hati saya utk bertanya pd Mr Christopher. Slpas dia kongsikan knapa dia bencikan Mcdonalds.
Mungkin dia ada jawapannya.
Saya bertanya,
‘Mr, do yOu know about fluorida?’
Dg tegasnya,
‘Oh, yes Mrs Sarah!
PLEASE DONT YOU EVER USE IT!’
Sy terkedu.
’ But why, mr?’
He said, ‘I know quite a lot about what the American gov are doing. I know about flouride I don’t use toothpaste with it. I make coconut oil and baking soda to clean my teeth.
Mix them together. You can add eucaliptus oil in it too. It’s better than tooth paste!’
’ U mean, fluorida is one of the American gov are doing?? Like Mcdonalds?’
‘Yes, of course Mrs!!’
Sy terkedu lagi.
Katanya, fluorida adalah slh satu bahan plg berbahaya dlm jenayah saintifik. Penggunaan fluorida scara bterusan dari kecil shingga besar menyebabkan kerosakan otak manusia scara perlahan2 utk jgka masa yg lama.
Fluorida adalah sejenis racun yg blh mgubah tingkah laku dan perangai manusia.
Dos yg sdikit diambil, tapi kesannya mampu mengurangkan kekuatan msyarakat dpd melawan sbuah pemerintahan.
Itulah kuasa Amerika yg membunuh umat islam dlm senyap dan perlahan-lahan!
Malah lebih teruk, kandungan fluorida dlm ubt ggi mmpu mbunuh kanak2!
Katanya,
‘Mana mungkin fluorida dpt mgurangkan msalah gigi kpd manusia!
Nonsense, mrs!
Stop using it!’
Sy senyap. Speechless.
Dlm hati,mcm tak percaya je.
Akhirnya, sy temui buku Deadly Mist- Usaha Amerika Merosakkan Kesihatan Dunia dari penulis Jerry D. Gray.
Allahuakbar! Allahuakbar!
Apa yg dikata dan ditegaskan Mr Chris adalah benar!
Yes, itu buktinya knpa ubat gigi mukmin @ Halagel tanpa fluorida!
Tepuk dada sendiri, tanya iman dihati.
Ayuh! Tinggalkan fluorida!
Mari kita beralih pd coconut oil dan baking soda! Better than toothpaste!
Ayuh bina generasi muslim sebenar.
Anak2 yg berakhlak mulia!
Belum terlambat utk segalanya.
Smoga Allah melindungi kita. Amin.
Daripada:
Datuk Dr Rozaini Bin Hj Ghazali
Bagi tahu info ni kepada semua
Rakan2. at La Maison De Arabella – Read on Path.

Tundukkanlah Pandanganmu

Al-Imam Hasan Al-Basri diwaktu remajanya sebelum beliau menjadi alim, sebelum beliau menjadi wali yang zuhud, beliau adalah seorang yang tampan segak & sentiasa memakai pakaian yang mahal. Beliau sering kesana sini di dalam kota seperti anak-anak muda yang lain bermundar mandir dikota tanpa tujuan hidup.
Suatu hari ketika berjalan-jalan di kota Basrah, dia terpandang seorang
perempuan yang cantik dengan sepasang mata yang sangat menarik.
Datanglah rasa ghairahnya sehingga tanpa sedar kakinya terus mengekori
perempuan cantik itu.
Perempuan itu sedar ada orang mengekorinya, lalu menoleh kepadanya; “Tuan terus mengekori saya, apakah tuan tidak malu?”
Hasan pun menoleh kiri & kanan dan mendapati tiada siapa di situ. Beliau menjawab, “Nak malu pada siapa? Bukan ada orang melihat.” katanya.
Jawab perempuan itu, “Allah mengetahui Sekalipun pada Allah
yang Maha Mengetahui itu khianatnya pada mata dan apa yang tersembunyi di sebalik
dada.”
Hasan terkedu mendengarnya tetapi kerana tak mampu melawan nafsunya, dia tetap mengekori perempuan itu.
“Mengapa tuan masih mengikut saya?”
“Saya tertarik dengan dua matamu
yang cantik.”
“Baik, tuan tunggulah di sini. Biarlah saya pulang dahulu dan akan saya
hantarkan apa yang tuan mahu” kata perempuan itu.
Hasan pun menunggu dengan rasa berdebar-debar. Tidak lama kemudian, datang seorang pembantu perempuan tadi menghulurkan suatu kotak berbalut sapu tangan.
” Tuan, ini tuan saya kirimkan untuk tuan.”
Dengan rasa amat gembira, Hassan pun membuka kotak itu. Alangkah terkejutnya apabila di dapati dua biji mata yang berlumuran darah. “Perempuan yang tuan ekori tadi ialah majikan saya. Dia berpesan, dia tidak mahu memiliki mata yang membawa fitnah atas orang lelaki. Dia mengirim mata ini agar tuan boleh menikmati dan terbebas dari godaan itu. Ambillah tuan.”
Menggigil tubuh badan Hasan al-Basri dengan peristiwa menyayat hati ini. Semalaman dia menangis bertaubat kepada Allah ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰ . Keesokan harinya, Hasan pun pergi ke rumah perempuan tadi untuk meminta maaf tetapi menurut jiran berdekatan, perempuan itu telah meninggal dunia kerana terlalu sedih akan dosanya.

rindu.

telefon berdering tak terhenti.
tangan yang sedang menulis esei bm yang perlu dihantar esok terhenti.

'siapa malam-malam telefon ni? kacau betul'

tangan menggapai malas handphone yang masih berdering. dahlah ringtone budak gelak. seram betul.
selalu kena marah sebab ringtone macam hape. bhaha. melihat nama yang tertera di skrin.

Am?
tersentak. hati mula terasa sesuatu. sesuatu yang bakal buat aku terkelu.
'pehal pulak dia call? wan mana?'
tangan menekan butang hijau. perlahan.

"assalamualaikum. ada apa am?"
"waalaikumsalam. Aa…fi  a..aaku. erm."  suara am serak kedengaran. macam baru lepas nangis.
"pehal kau? cepatlah. aku ada banyak benda doh nak buat"

aku memaksa dia untuk mempercepatkan percakapan kerana aku takut. takut tak mampu nak bertahan lagi.

"afi, wan dah takde. adik aku takde. sedekahkan alfatihah weh"            suara esak kedengaran.

genggaman aku terlepas. aku terkedu. tangan laju mematikan fon. aku menangis malam tu. tak tidur sampai pagi. cikgu pun marah aku.

3 tahun berlalu, tapi sungguh. baru semalam aku bergurau senda dengan dia. baru semalam aku marah dia sebab mengungkit pasal mati. baru semalam aku bengang dengan dia sebab buat lawak entah apa-apa. sungguh.

aku rindu dia.

alfatihah

Rasa

Pada ketika ini aku melihat seorang lelaki sedang duduk bersendiri. Tidak lama kemudian, dua orang lagi lelaki datang pada lelaki yang bersendiri. Aku melihat lelaki yang bersendiri itu menundukkan wajah. Dua orang lelaki yang datang tadi berkata sesuatu dan menepuk bahu lelaki itu. Bahu lelaki itu terhenjut-henjut dan dia menangis sedu.

Ketahuilah aku bahawa lelaki itu sedang menangis. Kerana apa aku tidak tahu. Apa yang membuat aku terkedu adalah apabila aku melihat lelaki itu menangis. Aku bersimpati dengan apa yang dihadapi. Perilaku dua orang pemuda itu turut menarik perhatianku.

Tidak dapat aku gambarkan dengan jelas apa sebenarnya yang aku rasa. Tapi…

10/3/2015 - 2.42 pm. RIHIN_CS

Tundukkanlah Pandanganmu

Al-Imam Hasan Al-Basri diwaktu remajanya sebelum beliau menjadi alim, sebelum beliau menjadi wali yang zuhud, beliau adalah seorang yang tampan segak & sentiasa memakai pakaian yang mahal. Beliau sering kesana sini di dalam kota seperti anak-anak muda yang lain bermundar mandir dikota tanpa tujuan hidup.
Suatu hari ketika berjalan-jalan di kota Basrah, dia terpandang seorang
perempuan yang cantik dengan sepasang mata yang sangat menarik.
Datanglah rasa ghairahnya sehingga tanpa sedar kakinya terus mengekori
perempuan cantik itu.
Perempuan itu sedar ada orang mengekorinya, lalu menoleh kepadanya; “Tuan terus mengekori saya, apakah tuan tidak malu?”
Hasan pun menoleh kiri & kanan dan mendapati tiada siapa di situ. Beliau menjawab, “Nak malu pada siapa? Bukan ada orang melihat.” katanya.
Jawab perempuan itu, “Allah mengetahui Sekalipun pada Allah
yang Maha Mengetahui itu khianatnya pada mata dan apa yang tersembunyi di sebalik
dada.”
Hasan terkedu mendengarnya tetapi kerana tak mampu melawan nafsunya, dia tetap mengekori perempuan itu.
“Mengapa tuan masih mengikut saya?”
“Saya tertarik dengan dua matamu
yang cantik.”
“Baik, tuan tunggulah di sini. Biarlah saya pulang dahulu dan akan saya
hantarkan apa yang tuan mahu” kata perempuan itu.
Hasan pun menunggu dengan rasa berdebar-debar. Tidak lama kemudian, datang seorang pembantu perempuan tadi menghulurkan suatu kotak berbalut sapu tangan.
” Tuan, ini tuan saya kirimkan untuk tuan.”
Dengan rasa amat gembira, Hassan pun membuka kotak itu. Alangkah terkejutnya apabila di dapati dua biji mata yang berlumuran darah. “Perempuan yang tuan ekori tadi ialah majikan saya. Dia berpesan, dia tidak mahu memiliki mata yang membawa fitnah atas orang lelaki. Dia mengirim mata ini agar tuan boleh menikmati dan terbebas dari godaan itu. Ambillah tuan.”
Menggigil tubuh badan Hasan al-Basri dengan peristiwa menyayat hati ini. Semalaman dia menangis bertaubat kepada Allah ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭﺗﻌﺎﻟﻰ . Keesokan harinya, Hasan pun pergi ke rumah perempuan tadi untuk meminta maaf tetapi menurut jiran berdekatan, perempuan itu telah meninggal dunia kerana terlalu sedih akan dosanya. Terketar-ketar badan Hasan mendengarnya, d