qunut

“Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Kamu! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka…”

Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolonganMU, kami meminta ampun kepadaMU, kami memohon petunjuk dariMU, kami beriman kepadaMU, kami berserah kepadaMU dan kami memujiMU dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuriMU. Ya Allah, hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, bantulah saudara-saudara seIslam kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan. Ya Allah, selamatkanlah saudara seIslam kami di Gaza yang dizalimi oleh kekejaman rejim zionis dari segala keburukan dan hindarkanlah mereka segala bala, kerana tiada sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah. Allahumma Aameen.

DOA QUNUT NAZILAH DAN TERJEMAHAN

“Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Kamu! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka…”

Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolonganMU, kami meminta ampun kepadaMU, kami memohon petunjuk dariMU, kami beriman kepadaMU, kami berserah kepadaMU dan kami memujiMU dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuriMU. Ya Allah, hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, bantulah saudara-saudara seIslam kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan. Ya Allah, selamatkanlah saudara seIslam kami di Gaza yang dizalimi oleh kekejaman rejim zionis dari segala keburukan dan hindarkanlah mereka segala bala, kerana tiada sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah. Allahumma Aameen.

Seseorang tentu akan mencari teks ini dari masa ke semasa. Jadi saya postkan di blog saya. Teks ini adalah doa qunut dalam ejaan rumi. Semoga dapat memberi manfaat kepada anda.

(1) Allah humah dini fiman hadait.
(2) Wa'a fini fiman ‘afait.
(3) Watawallani fiman tawalait.
(4) Wabarikli fimaa a'tait.
(5) Waqinii syarramaa qadzait.
(6) Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alait.
(7) Wainnahu layadziluman walait.
(8) Walaa ya'izzuman 'adait.
(9) Tabaa rakta rabbana wata'alait.
(10) Falakalhamdu 'ala maaqadzait.
(11) Astaghfiruka wa'atubu ilaik.
(12) Wasallallahu 'ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.

#Gazaunderattack #ISRAELisrealterrorism

Kalau tahun lepas ramai yang syahid semasa peristiwa di Rabaah. Ditembak dan dibunuh oleh tentera Mesir sendiri.

Ramadhan kali ini Gaza pula disambut dengan lontaran peluru peluru berpandu.

Sedar ataupun tidak, tanah Palestin tu, tak sampai sejengkal pun dalam peta, bersebelahan dengan Mesir.

Kita hidup kat Mesir ni makan sedap sedap dan kadang-kadang berlebihan sampai membazir. Kita sedap tidur bergolek atas katil, padahal negara jiran sebelah ni sangatlah dahsyat bergolak. Hatta selepas solat pun jarang-jarang kita angkat tangan berdoa untuk mereka.

Betapa banyak khilaf yang kita buat. Tanpa sedar.

Astaghfirullah.

**

Mohon doa sahabat-sahabat paling kurang selepas solat. Titipkan doa buat saudara-saudara kita yang ditindas, tak kira di mana sahaja; Palestin, Syria, Burma, Afrika Tengah, Kashmir, Xinjiang (China), dan sebagainya.

HasbunaAllah wani'malwakil~



Islam has put great importance on the virtue of keeping hope in Allah. The following verse from Surat Yūsuf (Joseph) talks about it:

O my sons, go and find out about Joseph and his brother and despair not of relief from Allah. Indeed, no one despairs of relief from Allah except the disbelieving people.” (12:87)

No matter how big and numerous are the sins of a person, Allah will forgive him if and when true repentance happens. To despair from Allah’s mercy is the second greatest sin in Islam, the first being Shirk. Another sin is Qunut (despondence), which is considered the third greatest sin in Islam.

Hope in Allah extends to worldly matters too. A positive mental attitude is a fundamental factor in reaching success in business, education, sports, health, family, etc…

Research has shown that through emotional intelligence training and positive psychology therapy one’s attitudes and perceptions can be modified to improve their personal and professional life.”


Doa Qunut

Allahummahdinii fii man hadaiit, wa aafinii fii man aafaiit, wa tawallanii fi man tawallaiit, wa baarik lii fiimaa athaiit.

Wa qinii bi rahmatika syarra maa qadhaiit.

Fa innaka taqdhii wa laa yuqdhaa ‘alaiik.

Wa innahu laa yudzillu man waalaiit. Wa laa ya’izzu man ‘aadaiit.

Tabaarakta rabbanaa wa ta’aalait.

Fa lakal-hamdu ‘alaa maa qadhaiit astaghfiruka madinin-nabiyyil ummuyyi wa ‘alaa aalihii wa shahbihii wa sallam.

Artinya: Ya Allah, berilah aku petunjuk seperti orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk. BErilah aku kesehatan seperti orang yang telah Engkau beri kesehatan. Pimpinlah aku bersama-sama orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berilah berkah pada segala apa yang telah Engkau pimpin. Berilah berkah pda segala apa yang telah Engkau berikan kepadaku. Dan peliharalah aku dari kejahatan yang Engkau pastikan. Karena, sesungguhnya Engkaulah yang menentukan dan tidak ada yang menghukum (menentukan) atas Engkau. Sesungguhnya tidaklah akan hina orang-orang yang telah Engaku beri kekuasaan. Dan tidaklah akan mulia orang yang Engkau musuhi. Maha berkahlah Engkau dan Maha Luhurl`h Engkau. Segala puji bagi-Mu atas yang telah engkau pastikan. Aku mohon ampun dan kembalilah (taubat) kepada Engkau. Semoga Allah memberi rahmat, berkah dan salam atas nabi Muhammad beserta seluruh keluarganya dan sahabatnya.
Di antara kekeliruan sebagian imam shalat adalah mengangkat suara tinggi-tinggi ketika berdoa (dalam Qunut –pent), padahal Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam telah melarang hal tersebut dan sebagian ulama menggolongkannya sebagai bentuk berlebihan dalam berdoa.
— 

@Dr_Alsadhan - Syaikh Abdul ‘Aziz bin Muhammad As Sadhan, salah seorang murid Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz, Doktor dalam ilmu Ushuluddin Universitas Al Imam

Our Lord, You created us in the best of forms; and You granted us sustenance from Your bounty; and You taught us and gave us guidance;and then we disobeyed You openly, but You forgave us; and we committed sins, but You availed us from them; Your generosity has been descending upon us, yet we sin easily, and we are weak; if You look to our account then we indeed deserve punishment; but Your mercy is more expansive than our sins, so grant us Your mercy, O the Most Merciful of those who show mercy. — الشيخ سعد الغامدي 
youtube

qunut biasa sih, tapi bikin merinding

Dalil Qunut dalam Sholat 5 Waktu

Dari Ibnu Abbas, ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah qunut selama satu bulan secara terus-menerus pada shalat Zhuhur, ‘Ashar, Maghrib, Isya dan Shubuh di akhir setiap shalat, (yaitu) apabila ia mengucap Sami’Allahu liman hamidah di raka’at yang akhir, beliau mendo’akan kebinasaan atas kabilah Ri’lin, Dzakwan dan ‘Ushayyah yang ada pada perkampungan Bani Sulaim, dan orang-orang di belakang beliau mengucapkan amin.

  • [HR Abu Dawud [al-Musnad (I/301-302)],
  • Ibnul Jarud [Mustadrak (I/225-226)],
  • Ahmad [Sunanul Kubra (II/200 & II/212)],
  • al-Hakim dan al-Baihaqi [al-Musnad III/115, 180, 217, 261 & III/191, 249].

Dan Imam al-Hakim menambahkan bahwa Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata: Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah mengutus para da’i agar mereka (kabilah-kabilah itu) masuk Islam, tapi malah mereka membunuh para da’i itu. ‘Ikrimah berkata: Inilah pertama kali qunut diadakan. [Lihat Irwaa-ul Ghalil II/163]

“Ayah, kita kat sini doa hari hari untuk Gaza, doa qunut nazilah kita baca, seluruh dunia doakan mereka. Tapi hari makin hari bumi Gaza makin kecik. Rakyat Gaza hari hari dibunuh. Apa doa kita Tuhan tak makbulkan ke? ” tanya kanak kanak itu.

Bapa itu senyum.

“Bukan macam tu nak. Kita sendiri percaya Allah akan datangkan pertolongan kepada hambanya. Allah dengar setiap doa kita mungkin buat masa sekarang Dia tangguhkan dulu. Mungkin bukan pertolongan dari segi zahiriyahnya tapi Allah datangkan kekuatan buat ummat di Palestin dari segi dalaman mereka. Percayalah Islam pasti akan tertegak. Cumanya satu… ”.

“Satu apa? ” anak itu menanti jawapan dengan penuh sabar.

“Cumanya satu. Allah kata barangsiapa yang bantu agama Allah, Allah akan bantu mereka. Dah cukup ke kita bantu agama Allah? salam dah sebar? Rokok still buat, aurat, pergaulan tak jaga. Quran entah ke mana. Jadi macam mana Allah nak tolong, kalau kita sendiri tak tolong diri sendiri. Tengoklah zaman Sultan Fateh. Apa yang mereka buat sehingga Allah bantu mereka.? ”

Kanak kanak itu tunduk diam.
Barangkali muhasabah.

“Ya Allah, sesungguhnya kami letakkan Engkau di batang leher musuh-musuh kami, dan kami berlindung denganMU dari kejahatan mereka. Ya Allah, hancur leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka! Kacau-bilaukan persatuan mereka! Cerai-beraikan pakatan mereka! Goncangkan pendirian mereka! Hantarkan ke atas mereka anjing-anjing Kamu! Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Menyiksa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah. Wahai Tuhan yang menurunkan Al-Quran, wahai Tuhan yang menggerakkan awanan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera Ahzab, kalahkanlah mereka, menangkanlah kami ke atas mereka…”

Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolonganMU, kami meminta ampun kepadaMU, kami memohon petunjuk dariMU, kami beriman kepadaMU, kami berserah kepadaMU dan kami memujiMU dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuriMU. Ya Allah, hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, bantulah saudara-saudara seIslam kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan. Ya Allah, selamatkanlah saudara seIslam kami di Gaza yang dizalimi oleh kekejaman rejim zionis dari segala keburukan dan hindarkanlah mereka segala bala, kerana tiada sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah. Allahumma Aameen.

Kita tak mampu angkat senjata, tapi jangan lupa kita masih sentiasa mampu menembak doa buat saudara-saudara  se-Islam kita di sana.

Moga Allah mematahkan segala kekejaman dan perbuatan hina pakatan Israel laknatullah serta sekutunya dan memberikan kemenangan ke atas umat Islam.

Takbir!

#PrayForGaza 

Alhamdulillah dilaungkan Qunut Nazilah pada rakaat ke dua solat jumaat.

YA HAYYU YA QAYYUM…Wahai yang maha hidup yang maha memelihara. Turunkan para MalaikatMU untuk membantu para Mujahidin di Gaza dan seluruh Palestin. Sebagaimana engkau turunkan ribuan malaikat di Badar, di Khandaq dan di Tabuk

YA HAYYU YA QAYYUM…Wahai yang maha hidup dan maha memelihara, ringankan penderitaan saudara² kami di Gaza. Kuatkanlah semangat jihad mereka.

Made with Instagram

anonymous asked:

Both please, if you don't mind. Thank you so much :)

My dear brother sister,
before I tell you how to pray Salat al Layl please don’t burden yourself by performing all the mustahabats of Salat Al Layl - even myself, I normally only pray 1 Rakat Salat al Layl with just Surah Fatiha and a short Qunut. Allah (swt) has made this religion easy for us (alhamdulilah) so please don’t make it hard on yourself.

Bismillah..
This websites goes into depth on how to pray Salat al Layl:
https://www.al-islam.org/salatul-layl-h-t-kassamali

However, you don’t have to recite all the surahs. Even Surah al Fatiha in each rakat (unit of prayer) is sufficient and Qunuts are mustahab - not wajib. So the shortest version is simply Salat al Witr (1 rakaat) with a Surah Fatiha and finishing off with just the wajibats.

Does this answer your question?

JazakAllah Khair
Stay blessed!

:)