pula!

56ª postagem do livro Os Filhos dos Dias, de Eduardo Galeano, um calendário histórico poético

Para ver as demais postagens, acesse:http://frasespoesiaseafins.tumblr.com/tagged/os-filhos-dos-dias

Kita tidak tahu bilakah masanya kita akan mati.

Hanya Allah jua yang Maha Mengetahui.

Adalah lebih selamat jika kita sentiasa bersedia untuk mati.

"Orang yang CERDIK ialah orang yang selalu menjaga dirinya dan beramal untuk bekalan sesudah mati." ( HR Tirmidzi)

Bangaimanapun, jangan mengharap kematian dan jagalah kesihatan, bila sakit dapatkan rawatan. Sehari kita hidup dalam keadaan sihat, dapat beramal dengan amalan amalan kebaikan yang sempurna (kerana sihat) dapat menyebarkan pula kebaikan diri, bayangkan betapa besar manfaatnya dan ganjarannya.
Muttaqin tidak mengharap kematian tapi tidak takut bahkan gembira dengan kematian.
Petua bertemu Allah SWT dalam keadaan senyum (dr Nabi SAW), amalkan Surah At Takasur setiap malam. Wallahu a’lam.

—  kalaulah kita tahu sukarnya masuk syurga
kalaulah kita tahu pedihnya azab neraka
kalaulah kita tahu hakikat dunia
Terkadang sesuatu yang disimpan jauh lebih berharga daripada sesuatu yang ditunjukkan.
—  begitu pula dengan perasaan ini, kan?
ada yang berharap kembali ke masa lalu. Ada yg ingin bersegera menemui masa depan. Ada pula yg sedang berdoa agar ‘saat ini’ diam di tempat.
—  @nizaraan_ 

Lelaki afdhalnya solat berjemaah di masjid, manakala para perempuan afdhalnya di tepi katil. Tetapi jika si isteri berkehendak, jangan pula si suami menghalang si isteri solat berjemaah sama di masjid.

Jika berlaku masalah seperti si isteri sibuk mengurus rumah tangga, sebagai contoh mempersiapkan pakaian si suami serta anak - anak sehingga dirinya belum siap sehingga terlepas solat berjemaah sama di masjid, maka dibiarkan si suami solat berjemaah di masjid terlebih dahulu. Sepulangnya dari masjid, si ister boleh solat fardhu berjemaah dengan si suaminya dengan niat berjemaah solat fardhu walaupun si suami solat sebagai imam dengan niat solat sunat.

Sweet kan ajaran Islam bila ada kaedah untuk dua - dua dapat pahala berjemaah ?

Ketegangan

Tak reda pula gugur daun di pepohonan
Kering namun tak jadi
Berjalan, menari, melompati
Terjatuh, berdiri, lalu kembali ingin mati

Separuh tanya jatuh dan meretak
Seru mengadu seisi ruang tak bergerak
Tumpukan daun itu mendayu rayu
Tentang dua, aku dan dirimu

Kini asaku mau kau semai
Sampai tikai menabuh derai

menjelajahmakna asked:

halo bang? gimana kabar? maaf kalo ini menghakimi yah, menurutku kamu orang yang punya tujuan hidup, terutama kepada Tuhamu, menurutmu bang, hidup ini apa dan harusnya dijalanin kayak gimana si? terlebih saat kita down dan cerita masa lalu kita makin bikin down? nuwun gih

Hallo jua menjelajahmakna, Alhamdulillah sae. :)

Aamiin semoga bisa begitu. Weh, kenapa menurut saya? Mending menurut apa yang kamu yakini saja.

Saya pribadi pun kembali kepada apa yang saya yakini. Saya berupaya memetakan apa yang benar saya butuhkan, ketika saya down, saya akan kembali melihat peta yang sudah saya buat. Ketika saya down terlalu lama, saya juga menghancurkan apa-apa yang sebenarnya saya butuhkan.

Ada banyak isyarat yang Tuhan berikan bersama datangnya ujian. Beberapa hal terjadi untuk menunjukan bahwa kita tuh sebenarnya nggak butuh itu sekarang, kita hanya ingin (padahal Tuhan takkan melewatkan apa yang benar kita butuhkan, jadi kalau itu baru sebatas keinginan, ya wajar saja bila Tuhan tidak memberikannya sekarang). Begitupun hal-hal yang terjadi di masa lalu.

Ada pula isyarat bahwa datangnya ujian untuk menunjukkan bahwa dalam menuju sesuatu kita masih ada kurangnya, kita masih keliru cara mencapainya, buat belajar evaluasi, buat belajar lebih mengenali kapasitas diri.

Sederhananya sih, kalau kita sedang down, kita perlu untuk terus menguat-nguatkan diri dengan berbagai prasangka positif, sampai akhirnya kita enggak sadar kalau kita udah benar kuat. Entah apapun prasangka positif itu, kita sendiri yang menentukan.

I WANNA LAY DOWN AND CRY MY LUNGS OUT AND SCREAM AND DRINK VODKA AND SMOKE CIGARETTES AND FORGET MY NAME BUT REMEMBER HIS BECAUSE IF I DIE CRYING I WANT TO KNOW THE NAME OF THE BOY WHO BROKE ME AND FIXED ME AND BROKE ME AGAIN AND GOD KNOWS HOW MUCH I LOVE HIM NO MATTER IF HE IS READY OR NOT.
— 

why am i this drunk and tired and sad bc i should be ok