pkb*

Oncogenes and tumour suppressors are mutation targets promoting the onset and maintenance of cancer. Oncogenic mutations result in gain-of-function and deregulation of the function of the oncoprotein that they encode. Tumour suppressors act to run quality checking of DNA, keep cell cycle checkpoints, and shut down mitogenic signals; mutations in genes encoding tumour suppressors can lead to absence of these checks and give activated oncoproteins the chance to run riot in a cell. Co-incidence of mutations in oncogenes and tumour suppressor genes potentially leads to cancer.

Oncogenes

Ras is a small G protein involved in a whole host of cellular functions. Mutation of Ras at a functional site can lead to a pleiotropic phenotype. Oncogenic Ras causes inappropriate signalling through its three pathways: MAPK, PI3K, and RalGEF. Signalling through the PI3K activates antiapoptotic Akt (PKB), which acts to promote cell survival. Signalling through RalGEF causes cell motility by formation of filopodia (Cdc42) and lamellipodia (Rac), which may be associated with metastasis. Signalling through MAPK actually causes the expression of some Ras signalling inhibitors (Sproutys, SPREDs, GAPs) which shuts down the signal in normal cells.

Myc is a transcription factor with more than 8000 transcription targets. Deregulated Myc leads to cell proliferation, but does not block apoptosis. Thus, it leads to a modest amount of growth before it is eradicated by apoptosis. Inhibition of apoptosis by antiapoptotic Bcl-xL is tumourigenic in cells expressing Myc highly. Additionally, Myc is thought to contribute to the tumour microenvironment, immune evasion, and inhibition of differentiation.

Ras and Myc work together by combining their abilities. Myc promotes cell proliferation and disfavours differentiation, and Ras inhibits apoptosis. The combination of the two means that cells are allowed to proliferate without triggering apoptosis. Ras actually activates Myc in normal cells - but in normal cells, activation is transient. Ras stabilises Myc by phosphorylation on S62 through MEK signalling, but also promotes its degradation by phosphorylation on T58 through PI3K signalling. The result is transient activation of Myc by Ras. Mutations which ultimately block phosphorylation at T58 will switch activation by Ras from a transient to a constitutive response.

Tumour suppressors

p53 is the so-called guardian of the genome. High Myc and oncogenic Ras cause stabilisation and activation of p53. p53 gets two bites at the cherry to combat the inheritance of damaged genomes: at the point of DNA damage, p53 arrests the cell until the DNA is repaired. p53 decides whether the cell enters senescence or apoptosis - its own state of post-translational modifications and the genomic context of its target genes (p53 is also a TF) on the genome in that particular cell both play a role in which way the scale tips. In this way, p53’s second bite of the cherry is the selection of apoptosis in cells whose DNA is damaged beyond repair.

Rb is the keeper of the G1/S checkpoint. Loss of both copies of the Rb gene leads to retinoblastoma. Familial retinoblastoma predisposes heterozygotes with a heightened risk of retinoblastoma by loss of heterozygosity - loss of their only functional copy. This can occur by mutation, but also by mitotic recombination, gene conversion, and nondisjunction. Cells null for Rb can still enter G0 phase, as p107 and p130 share some redundant functions with Rb.

NF1 displays the phenomenon of haploinsufficiency. Nf1-/- Schwann cells can be complemented for the wild-type by Nf1+/+ mast cells, but not Nf1+/- mast cells. The former gives the wild-type; the latter causes neurofibromas.

VHL suppresses the hypoxic response in normoxia by mediating the ubiquitin-associated degradation of HIF-1α in normoxia. Loss of VHL leads to a hypoxic response no matter the oxygen level.

Further reading:

  • Hanahan, D.; Weinberg, R.A. 2011. “Hallmarks of cancer: The next generation.” Cell 144:646-674.
  • Lowe, S.W.; Cepero, E.; Evan, G. 2004. “Intrinsic tumour suppression.” Nature 432:307-315.
  • Pylayeva-Gupta, Y.; Grabocka, E.; Bar-Sagi, D. 2011. “RAS oncogenes: Weaving a tumorigenic web.” Nature Reviews Cancer 11:761-774.
  • Soucek, L.; Evan, G.I. 2010. “The ups and downs of Myc biology.” Current Opinion in Genetics and Development 20:91-95.
  • Vousden, K.H.; Prives, C.; 2009. “Blinded by the light: The growing complexity of p53.” Cell 137:413-431.
  • Burkhart, D.L.; Sage, J. 2008. “Cellular mechanisms of tumour suppression by the retinoblastoma gene.” Nature Reviews Cancer 8:671-682.
Kiedyś zrobię porządek, ze wszystkim. Poukładam chaos w głowie, zacznę się zdrowo odżywiać, wreszcie zrobię remont, zmienię pracę, środowisko, miejsce zamieszkania, stan cywilny i procent pkb. Kiedyś się ustatkuję i przestanę przejeżdżać na pomarańczowym i pić herbatę z cytryną, bo to wywołuje alzheimera. Przestanę być wiecznie niepoważna i dziecinna, bo kto to widział, mając tyle lat co ja. W sumie, zacznę też inaczej patrzeć na to wszystko, może pogodzę się z matką i zacznę chodzić do kościoła i kupię wreszcie regał, bo kto to widział, układać sterty książek na podłodze.
Ale nie dzisiaj. Dziś lekką ręką wydałam *wolęniemyślećile* na ciepłe ubrania, bo w styczniu biorę urlop i jadę w Karkonosze. W końcu nie wiem kiedy nastąpi kiedyś i wolę do tego czasu jeszcze pożyć, zanim zwariuję do reszty.
3

Evening Quickie #soldierporn: Far from home.

Sailors assigned to Commander, Task Group 56.7 pass Prince Khalifah Bin Salman Causeway in a riverine command boat during a training exercise. CTG-56.7 provides a multi-mission platform for the U.S. 5th Fleet area of responsibility by focusing on maritime security operations, maritime infrastructure protection, and theater security cooperation efforts, in addition to offensive combat operations.

(U.S. Navy photos by Mass Communication Specialist 1st Class Michelle L. Turner, 6 JAN 2014.)

2

Methylamine CH5N

  • Appearance: Colorless gas
  • Molar Mass: 31.06 g/mol
  • density: 694 kg/m3
  • Melting Point: -93.10 °C
  • Boiling Point: -6.6°C 
  • pKb: 3.36

Methylamine is a derivative of ammonia and is the simplest primary amine. It’s commonly sold as anhydrous gas in metal containers. It’s a relatively easy compound to synthesis in lab, being a simple reaction between methanol and ammonia. Methylamine is a great nucleophile that’s also highly basic with little to no hindrance. Liquid methylamine has solvent properties similar to ammonia. It is toxic and listed as a List 1 Precursor chemical by the DEA since it’s well known for it’s use in the production of methamphetamine. 

Kiedyś zrobię porządek, ze wszystkim. Poukładam chaos w głowie, zacznę się zdrowo odżywiać, wreszcie zrobię remont, zmienię pracę, środowisko, miejsce zamieszkania, stan cywilny i procent pkb. Kiedyś się ustatkuję i przestanę przejeżdżać na pomarańczowym i pić herbatę z cytryną, bo to wywołuje alzheimera. Przestanę być wiecznie niepoważna i dziecinna, bo kto to widział, mając tyle lat co ja. W sumie, zacznę też inaczej patrzeć na to wszystko, może pogodzę się z matką i zacznę chodzić do kościoła i kupię wreszcie regał, bo kto to widział, układać sterty książek na podłodze.
Ale nie dzisiaj. Dziś lekką ręką wydałam *wolęniemyślećile* na ciepłe ubrania, bo w styczniu biorę urlop i jadę w Karkonosze. W końcu nie wiem kiedy nastąpi kiedyś i wolę do tego czasu jeszcze pożyć, zanim zwariuję do reszty.
Bayar Pajak Kendaraan Bermotor di Samsat Ciputat

Akhirnya, untuk pertama kalinya, kemarin aku membayar pajak motor sendiri. Motor yang kubeli 2 tahun lalu setelah mulai bekerja. Kebetulan tahun kemarin tidak membayar sendiri karena telah diurus biro jasa sekalian ngurusin balik nama dan mutasi daerah, jadi sudah termasuk pajaknya. Maklum motornya beli seken, dulu uangnya belum cukup untuk beli motor baru.

pembayaran dilakukan di Samsat Tangerang Selatan, yang terletak di Ciputat. dulu pernah sekali ke sini, tapi dah lupa-lupa lngat, akhirnya dengan bekal nekad aja aku berangkat, alhamdulillah ga nyasar. karena hari senin-jumat aku kerja, maka aku ke sama hari sabtu, dengan risiko Samsat buka cuma setengah hari. sebenarnya aku melakukan kesalahan fatal, aku ga periksa tanggal jatuh tempo pembayarannya kapan. waktu mau berangkat baru aku periksa ternyata tanggal 7 feb, eh sekarang udah tanggal 11 feb. kena denda deh, pikirku. tapi nekad aja, berangkat coyy!!

sampai di sana, parkiran telah penuh, rame banget. ternyata banyak juga yang mau bayar pajak. aku langsung menuju tempat fotokopi di di dekat parkiran belakang. lumayan mahal juga, untuk fotokopi stnk dan ktp sekali, map kuning dan wadah baru stnk nantinya harus membayar 5000.

aku langsung ke tempat pendaftaran. Di sini dikasih semacam formulir wrna biru gitu berisi data diri dll. di depannya ada semacam meja tulis dan dipenuhi orang yang mengisi form ini. tadinya aku mau ikut mengisi, tapi sebelumnya aku pernah baca di internet kalo form itu tak perlu diisi, langsung aja digabungin sama berkas yang sebelumnya udah dicopy.

langsung setelah itu aku ke lantai 2. Di sini kita masukin berkas di loket pemeriksaan. ditumpuk aja gitu nunggu dipanggil. di depannya disediain tempat duduk tunggu, lumayan penuh juga. harus sabar nunggu buat dapet tempat duduknya. di loket pemeriksaan ini kita nanti dipanggil untuk nunjukin bpkb asli kita. Di sini kita ga bisa santai-santai nonton tv atau mainin hape, soalnya pemanggilannya dilakukan dengan cepat ditengah keriuhan banyak orang yang mengantri, jadi siap-siap pasang telinga.

pas namaku dipanggil, ternyata aku masih kurang copian bpkb. terpaksa deh balik ke bawah untuk fotokopi, dan merelakan tempat sebelumnya ke orang lain. dan lagi-lagi, copy bpkb harus bayar 2000, pas aku kasih kirain mau dikasih kembalian, eh ternyata nggak. mahal!!!

setelah balik ke lantai 2, berkas ditumpuk lagi. kali ini aku duduk agak jauh dari tempat speaker, karena kursi yang lain udah penuh. heran, nunggu lama kok ga dipanggil-panggil. padahal antrian udah habis. segera aku tanyain ke petugasnya. mungkin karena udah lupa, petugasnya agak mengabaikan pertanyaanku, membela diri. akhirnya terpaksa aku tanyakan ke loket panggil, tempat buat ngambil semacam bon pajak yang harus dibayar. disini juga kurang tahu berkasku ada atau tidak, mengingat jumlah berkas yang begitu banyak. dan akhirnya dengan pasrah aku nunggu aja, berdiri tepat di depan speaker, biar jelas kalo namaku ada.

akhirnya setelah 10menitan nunggu, namaku dipanggil di loket panggil. alhamdulillah berkasku ga ilang. setelah itu diberi bon jumlah pajak, sekitar 249ribu. dan disana tidak ada tunggakan pajak, meski dengan jelas tertulis habis berlaku tanggal 7 feb. menurut yang aku baca di internet, kebijakan telat bayar pajak itu tergantung samsat masing-masing daerah. mungkin karena aku hanya telat 3 hari maka tidak dihitung telat, masih batas toleransi. mungkin beda halnya kalau telat 1 bulan atau 1 tahun.

setelah itu kita antri di loket bayar. karena udah mulai agak siang, antrian mulai sepi, jadi prosesnya lumayan cepat. segera setelah dipanggil kita keluarin uang sebesar pajak yang harus dibayar. di sini bon dikasih cap lunas gitu, lalu dibalikin ke kita untuk nantinya ditukar di loket penerimaan stnk baru.

di loket terima, antrian agak lama lagi. setelah nama kita dipanggil, kita tukarkan bon tadi dan kita terima stnk baru dan ktp asli kita. selesai deh, langsung cabut!!! oh ya, stnknya kita masukkan wadah yang telah dikasih pas fotokopi di awal tadi. beres deh.

habis pulang, inget pengen mampir ke Toko Buku Gerak Gerik, yang katanya banyak koleksi buku bagus dengan harga miring, yang terletak di jalan pesanggrahan, samping UIN. sayangnya aku kebablasan, dan lama mau muter lagi. akhirnya aku urungkan niat ke sana, mungkin lain kali ya, lagian duitnya pas-pasan, tabungan lagi nipis. semoga ada rezeki lagi untuk beli buku. selain itu waktu juga udah siang, mendekati waktu dzuhur. secara keseluruhan, waktu yang dibutuhkan untuk proses bayar pajak sekitar 45 menit. secara tadi dateng pkl 10 kurang, selesai jam 10.30 lebih dikit. nyampek kosan pkl 11.30an, istirahat, nunggu adzan berkumandang.

Dlaczego dyktatura pkb?

Trochę lat już przeżyłem. Widziałem komunizm ale doświadczam też kapitalizmu. Komunizm był koszmarem, ale kapitalizm potrafi być nie wiele lepszy. Właśnie przez tę dyktaturę pkb. Na czym ona polega?

Kupiłem któregoś już mopa. Myję podłogę, wyżymam go i trach, łamie się. Muszę kupić nowy. Skoro kupuję nową rzecz to rośnie sprzedaż a z nią pkb. Im więcej mopów popsuję tym większy będzie wzrost pkb. No i będziemy szczęśliwi… Przecież “gospodarka głupocze” jak napisał sobie na kartce na biurku Bill Clinton. Tak, gospodarka nie jest nieważna, ale czy jest najważniejsza? Coraz bardziej w to wątpię i ten blog będzie o jakości życia i sposobach na jej osiąganie.