muslimat

I can finally stop being a bucket of heat-induced rage arguing with small children on an am too/am not level and avoiding folks online so I don’t have the urge to bite off heads.

There is some form of A.C. and I can finally wear less than three layers + headscarf/wrappy-cap thing, I am satisfied. I feel cool indoors for the first time since coming here!!!

(​Mama got me this really loose long-sleeved hooded one-piece in two colours [it’s a little longer than a shirt?] that’s light and cottony and airy~ I would describe it as being like… a hoodie dress, but summery/light, with extra fabric at the front to cover the neck as needed!)

It’s so comfy and good and I 100% recommend these things if you want to dress modestly while it’s HOT and there’s always dudes roaming around and wearing multiple layers and constantly taking them on/off will make you sick.

(​Previously, I was doing stuff like wearing the track suit + underclothing with… no… A.C……… a super-run down jallabiyah that’s been washed until it’s sheer so I wore it with an undershirt and underskirt and also a headscarf….. another jallabiyah but this one had mini sleeves, so I wore cotton shoulder/arm cover meant for dresses……)

Clothes designers need to be kinder about making light, breathable summer clothes with actual sleeves/designed to actually cover the body, it’s just mean to have to layer in summer otherwise, gyah— SO, really happy to have this, it’s sooo breezy~

إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

Allah does not love those who are arrogant and boastful,

Surah 4. An-Nisaa, Ayah 36

Hai niqabis sekalian

8 Etika Mudah-faham dalam Berpurdah No 1 : Niat Berpurdah? Sebab apa nak berpurdah? Sebab sunnah? Sebab suami suruh, jadi nak dapatkeredhaan suami dan Allah? Atau sebab trend, tengok semua pakai purdah kita terikut-ikut? Atau sebab nak perhatian? Atau sebab nak gelaran wanita solehah? Tepuk dada, tanya iman, tanya diri sendiri. Kalau niat kita lurus, syukur. Kalau niat salah? Lebih baik betulkan dulu, sebab bila terpesong niat, apa yang kita buat, orang akan mudah nampak, terutama yang bersih hati dia. Percaya la. And siapa kata kalau dari awal niat dah lurus tak perlu diperbaharui dari semasa ke semasa? Kalau boleh, tiap kali nak ikat purdah kat muka, cakap dengan diri sendiri, ini semua untuk teruskan sunnah. Semua ni demi menuntut keredhaan Allah. Dah lepas etika 1? Alhamdulillah. Ops! Tunggu dulu! Ada lagi etika lain. No 2 : Purdah, Perlu ke Istiqamah? Sebab tu nak pakai purdah kena faham. Ada sesetengah orang pakai purdah untuk keselamatan. Jadi, kalau dia tak istiqamah pun tak salah. Misalnya kalau dia jalan-jalan dengan keluarga dia, dia yakin tak diancam, tak salah dia bukak. Kalau istiqamah? Lagi baik! Dia rasa kuat jalankan sunnah, apa salahnya? Yang pasti,Allah takkan kurangkan ganjaran untuk orang yang sentiasa berusaha kan? Jadi, tak perlu pertikaikan bila bukak tutup. Tapi, kenalah tahan sikit dengan persepsi masyarakat. Terutama bila pakai sekadar dalam gambar. [Maksud saya, pakai saja-saja] Kalau rasa tak mampu hadap, maka anda dah tersekat dalam etika no 2.. Kalau mampu? Alhamdulillah! Jom teruskan! No 3 : Bergambar Dengan Purdah, Bagaimana? Bagi saya, sebenarnya isu gambar ni antara isu terbesar orang berpurdah. Baik, jom kita ikut etika yang sebenar bergambar dengan purdah ya. Pertama. Digalakkan bergambar ramai-ramai. Elakkan fokus kat seorang pemakai purdah sahaja. Dan kalau boleh, jangan difokus kat muka jugak bila bergambar. Jadi melindungi daripada jadi perhatian. Kedua. Kalau nak bergambar sorang boleh, tapi biarlah tak fokus kat muka, setegasnya tak bertabaruj [Hias lebih-lebih] dan sekurang-kurangnya separuh badan nampak. Dan tak perlu la buat posing comel, posing yang orang-awam-taknak-tengok-orang-berpurdah-buat. Faham kan? Dan tak perlu bertabaruj [lebih-lebih dalam berhias], sebab niat utama berpurdah ni untuk elakkan diri dipandang, bukannya makin giandipandang. Kalau rasa ada gambar-gambar berpurdah yang tak kena dengan etika, eloklah dipadam dan muhasabah diri masing-masing.. Kita dah lepas ketiga-tiga etika? No 4 : Pemakaian Berpurdah. First, kita kena faham. Saya bukan cakap pakai purdah semua serba hitam kat Malaysia ni tak boleh, tapi personally saya tak galakkan. Sebab, persepsi masyarakat, penerimaan masyarakat Malaysia berbeza dengan masyarakat Arab. “Eleh, lantak la diorang punya penerimaan. Yang penting, niat!” Salah. Salah sangat. Sebenarnya dengan purdah kita boleh dakwah, dakwah melalui contoh kepada diri sendiri. Bila kita berpurdah dalam keadaan menyenangkan masyarakat, mesti masyarakat akan terima kita seadanya, seterusnya galakan sunnah diteruskan. Tapi kalau kita takutkan diorang? Pakai serba hitam, bak kata sedara saya macam ‘momok’? Tau tak dalam diam masyarakat luahkan perasaan yang diorang takut? Dan ada sesetengah pihak harap Malaysia haramkan purdah demi keselesaan, keselamatan diorang? Sikit banyak kita dah susahkan sis-sis kita yang nak ikut tegakkan sunnah. Tak ke naya namanya? Tak salah pun pakai purdah dengan baju berwarna. Pakai la warna yang lembut, warna yang tak menonjol, warna yang bukan berwarna-warni. Islam itu kanmenyenangkan? Masyarakat tengok pun, sejuk hati.. Tak rasa takut pun nak komunikasi dengan kita. Dan kat sini saya nak ajak. Purdah tu, tak perlu la bermanik berhias bagai. Pakai jela biasa-biasa punya dan tak aneh-aneh sampai menarik perhatian orang. Cukuplah ada macam-macam style tudung, sekarang purdah pulak? No 5 : Kenapa Nak Harapkan Keselamatan Melalui Purdah Kalau Aurat Pun Tak Cukup Sempurna?? Wahai adik-adik, wahai teman-teman yang saya sayang.. Kalau kita pakai purdah tapi tudung tak lepas bahu, siap ada bonggol, baju menonjol sangat dengan warna-warni, nampak bentuk badan, so, apa point kita sebenarnyaberpurdah? Sekadar nak tunjuk kita berpurdah kat orang awam? Fahami la konsep. Menutup aurat DENGAN SEMPURNA itu WAJIB. Allah SWT sendirifirman mengenai tutup aurat dengan sempurna akan dilindungiNya. Berpurdah ituSUNNAH. Dia macam tambahan lepas tutup aurat dengan sempurna. Kalau tutup aurat dengan sempurna pun tak lepas, macam mana nak selamat denganpurdah? Lain la kalau dah tutup aurat dengan sempurna, tapi rasa lebih selamat denganpurdah. Itu barulah betul. Tolong. Betulkan niat dan fahami konsep dengan teliti. Islam itu kan halus? No 6 : Purdah dan Akhlak. Yang ni ramai jugak tanya saya. Nak berpurdah, tapi takut tak kena dengan perangai. Cuba bagitau saya sikit, perangai macam mana tu? Kalau asyik mencarut-carut tu.. Alamak, memang perlu baiki dulu. Kalau ramah, apa salahnya? Kenapa, semua orang berpurdah kena senyap-senyap je ke? Kena jadi pendiam gitu? Cuba kita tengok si purdah luar negara. Diorang siap berani masuk televisyen, demi tegakkan kebenaran tentang pandangan buruk masyarakat Barat tentang purdah.Diorang bersuara lantang, tegas. Kita? Duduk diam-diam? Jadi bayang-bayang? Oh tidak. Siapa kata jadi si purdah tak boleh aktif? Lain orang, lain personaliti. TAPI! Kita kena tau had limit kita. Kita sedar kedudukan kita, kita sedar tahap kita, kita sedar batasan kita. Cukuplah dengan segala kesedaran tu, kita buatlah macam orang normal. Tapi selalunya bila pakai purdah ni kan, automatik kita akan sentiasa jaga adab kita. Percaya la. No 7 : Pandai-pandai La Cari Suami. Tau tak wujud lelaki yang bila kita kahwin, suami dia tak izinkan dia pakai purdah?Yup! Lelaki macam ni wujud kat luar sana. So salah satu etika aneh yang mana nakistiqamah berpurdah, jangan cakap saya tak ingatkan tanya bakal suami dulu redha atautak bila pakai purdah. Apa pun jawapan bakal suami, semuanya terletak kat tangan kita. No 8 : Bila Peraturan Tak Izinkan Pakai Purdah. Saya percaya ada segelintir si purdah kat IPTA atau kerja kerajaan yang tak boleh pakaipurdah dilema dengan peraturan tu. Kalau orang tanya saya, saya jawab, ikut jela peraturan tu. Bukan bermaksud mengalah, tapi bagi saya benda macam ni kena ada tolak ansur. Asalkan dia tak kata kakitangan LANGSUNG tak boleh pakai purdah. Tu lagi naya. Bayangkan, kalau kita tolak ansur, tak pakai purdah time kerja. Pekerja-pekerja lain pun tak boleh cakap apa. Paling kuat pun cakap, “Eh, dia kat luar pakai purdah tau.” Tapi ayat tu normal la. Bayangkan, kalau kita tetap degil nak pakai. Bos bagi surat amaran, pekerja-pekerja pun ngomel, “Dia ni tak faham bahasa ke? Purdah tu bukan wajib pun, sibuk nak pakai.” Kemudian si purdah dilabel ‘Si Degil’. And kalau ramai si purdah buat macam ni,maybe pihak atasan akan mula tapis untuk ambik si purdah sebagai pekerja. Tak kenaya semua orang? Dan bagi saya kalau nak pakai jugak, buatlah surat pengecualian. Guna jalan baik. Jangan memberontak, ikut kepala kita sendiri. Contoh lain waktu security check kat airport. Kita perlu tolerate dengan sistem keselamatan. Alasan ini dah cukup munasabah. Cadangannya, cuba mintak untuk disediakan security guard perempuan. ************* Saya rasa, ni jela yang saya nak kupas harini. Mudah-mudahan bermanfaat, mudah-mudahan si purdah dan bakal si purdah faham betul-betul tentang etika purdah ni. Tolong kaji dan fahami sepenuh hati tentang purdah. Lepas tu nak pakai, pakai la. Biar kita pakai dengan ilmu penuh kat dada. Bila orang tanya nanti, takde la tersedak, terkilan. Jangan jadi nila setitik yang merosakkan susu sebelanga. Kerana seorang si purdah yang cacat cela berpurdah tanpa ilmu, masyarakat hukum semua si purdah yang ada depan mata. Pegang erat-erat pernyataan ni. “Bidadari dunia tidak memandang dan tidak dipandang.”

Muslim Women, should not be discriminated against because of the cloth they wrap around they’re heads, or because of the way they dress etc- why do you care if they even decide to cover they’re faces?! How does it affect you?! Just because a Woman decides to cover her head, it doesn’t mean she has no brains. Besides, a Muslimah does not dress to impress strangers or male species. She covers her beauty for the sake of Allah (SWT). She does not care about being liked or disliked by YOU. Who are you compared to the almighty? What Allah (SWT) offers a Muslimah for guarding her modesty, is far from what you can offer….

AMALAN SEBELUM TIDUR

Sebelum kita terlelap dari tidur, Yuuk kita Lazimkan diri untuk berwudhu dan membaca Doa mau tidur terlebih dahulu dan jangan lupa juga untuk membaca Ayat Kursi agar Allah mewakilkan 2 malaikatnya untuk menjaga kita sampai shubuh dan lalu kita laksanakan Anjuran Rasullallah SAW kepada Aisyah dan untuk kita jadikan Amalan rutinitas tidur saban malam hingga Istiqomah sampai Akhir hayat kita, InsyaAllah…

SEBELUM tidur, Rasulullah SAW berpesan kepada Aisyah RA : “Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an
2. Sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di hari akhir
3. Sebelum memperoleh rasa ridha dari kaum muslimin dan muslimah, mukminin dan mukminat, supaya kamu disenangi oleh mereka, dan supaya kamu juga ridha kepada mereka, bacalah istighfar bagi dirimu, orang tuamu, dan seluruh kaum muslim.”
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah.. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? Rasul tersenyum dan bersabda :

1) Jika engkau tidur bacalah : Al-Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.

” Bismillaahir rohmaanir rohiim, Qulhuallahu ahad’ Allahushshomad’ lam yalid’ walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ (3x)

2) Membaca shalawat untuk ku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafa'at di hari kiamat.

Bismillaahir rohmaanir rohiim, “Allahumma shalli ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad, kama shalayta ‘ala Ibrahim wa ‘ala ali Ibrahim. Allahumma barik ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad, kama barakta ‘ala Ibrâhim wa ‘ala ali Ibrâhim fil ‘alamina innaka hamidun majîd.”

3) Beristighfarlah untuk para muslimin dan muslimah, mukminin dan mukminat maka mereka akan meredhai kamu.

Dalam hadis itu tidak dicontohkan istighfar macam apa yang harus kita baca. Tapi ada satu istighfar yang telah dicontohkan oleh orang tua-orang tua kita di kampung. Biasanya setelah salat maghrib, mereka membaca:

Bismillahir rahmanir rahiim “Astaghfirullahal adzhiim li wa li walidayya wa li ashabil huquqi wajibati ‘alayya wal masyaikhina wal ikhwanina wa li jami’il muslimina wal muslimat wal mukminina wal mukminat, al ahyaiminhum wal amwat”

Artinya: “Ya Allah, aku mohonkan ampunan pada-Mu bagi diriku dan kedua orang tuaku, bagi semua keluarga yang menjadi kewajiban bagiku untuk mengurus mereka. Ampuni juga guru-guru kami, saudara-saudara kami, muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, baik yang masih hidup maupun yang telah wafat.”

Apabila kita amalkan istighfar itu sebelum tidur, paling tidak kita telah meminta ampun untuk orang tua kita. Istighfar kita, insya Allah, akan membuat orang tua kita di alam Barzah senang kepada kita. Istighfar itu pun akan menghibur mereka dalam perjalanan mereka di alam Barzah. Manfaat paling besar dari membaca istighfar adalah menentramkan tidur kita.

4) Perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan - akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah.

Bismillaahir rohmaanir rohiim, ”Subhanallahi Walhamdulillaahi walaailaaha Illallahu wallahu akbar” (tanpa batas sampai terlelap tidur).
(HR. BUKHARI DAN MUSLIM)

Mari Syiarkan untuk kaum muslimin dan muslimah lainnya, semoga menjadi ilmu yang Bermanfaat dan pahala yg mengalir tanpa batas…

Rasulullah saw bersabda ”Barang siapa yang mengajarkan tentang kebaikan maka ia mendapatkan pahala kebaikan sama seperti orang yang mengamalkannya tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang tsb (Al-Hadist).

Ilmu yang bermanfaat bukan hanya dibaca dan didapatkan serta di pahami aja tetapi ilmu itu akan lebih menjadi ilmu yang bermanfaat jika diamalkan, sami'na wa ‘atoqna (kudengar kulaksanakan).

Subhanallahi Wabihamdihi
Subhanallahil’ adhziim

NAK BUAT APA 10 HARI PERTAMA DI BULAN ZULHIJJAH INI?

Di antara persiapan yang perlu kita persiapkan ketika mana berada di dalam 10 hari di awal 10 Zulhijjah yang mana kita akan masuk hari Arafah dan menyambut hari raya Aidil Adha tidak lama lagi.

Kita dianjurkan untuk memperbanyakan melakukan amal soleh kerana 10 hari pertama Zulhijjah ini adalah hari yang paling afdal di sisi Allah. Amalan yang dilakukan pada hari itu akan dilipat gandakan pahalanya oleh Allah سبحانه وتعالى.

Barangsiapa yang inginkan ganjaran yang banyak pada hari-hari itu maka hendaklah dia mempersiapkan dirinya. Antara perkara yang perlu dilakukan adalah:

1)
Setiap perbuatan buruk yang dilakukan oleh manusia hendaklah diubah agar diterima oleh Allah pada hari-hari yang mulia ini. Ubah adab yang tidak baik kita kepada yang lebih baik.

2)
Kalau ada ahli keluarga kita, jiran-jiran kita yang kurang perhatian dalam bab solat hendaklah kita memberitahu mereka, menegur mereka.

3)
Dan bagi muslimat. Kalau ada daripada kaum perempuan yang masih belum lagi menutup aurat dengan sempurna atau masih lagi memakai pakaian yang ketat-ketat sehingga menampakkan tubuh badannya maka hendaklah mereka semua ubahnya.

Semua ini adalah termasuk perkara yang mendatangkan kemurkaan daripada Allah سبحانه وتعالى dan ini adalah satu kemaksiatan yang juga dapat menjadikan ianya mendapat azab dan seksa daripada Allah. Oleh itu hendaklah kita menasihati mereka untuk mengubahnya. Macam mana seseorang yang mengharapkan kurniaan daripada Allah سبحانه وتعالى sedangkan ianya masih lagi dalam keadaan maksiat kepada Allah سبحانه وتعالى.

Jadi 10 hari pertama di bulan Zulhijjah ini, amal yang disunatkan untuk kita lakukan di antaranya disebutkan oleh Para Ulama adalah memperbanyakan berpuasa. Barangsiapa yang berpuasa 1 hari maka Allah akan menjauhkan dia daripada neraka Allah selama 70 tahun. Bayangkan kalau kita berpuasa selama 9 hari di bulan Zulhijjah ini.

Kita niatkan, azam untuk berpuasa selama 9 hari ini. Akan tetapi, kalau kita tidak mampu untuk nak berpuasa selama 9 hari ini terus maka sekurang-kurangnya kita cuba untuk berpuasa pada hari Tarwiyyah yakni pada 8 Zulhijjah dan hari Arafah yakni pada 9 Zulhijjah. Kalau it pun tak mampu, tak boleh juga maka berpuasalah pada hari Arafah. Jangan sampai kita langsung tak nak berpuasa selama 9 hari ini.

Manakala, antara amalan yang boleh kita lakukan ketika masuknya hari Arafah adalah:

1)
Hendaklah kita memperbanyakan menyebut “Subhanallah Walhamdullilah Walaa ilaaha Illallah Wallahu Akbar” tidak kira masa dan di mana-mana jua kita berada.

2)
Hendaklah kita memperbanyakan menyebut “Laa illaha illallah wahdahu la syarikalahu lahul mulku walahul hamdu yuhyi wa yumitu wa huwa ‘ala kulli sya in qodiir”. Kalau boleh sebanyak 1 000 kali.

3)
Membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 1 000 kali kalau boleh dan memperbanyakan berdoa pada hari itu kerana mustajab dikabulkan doa pada hari itu.

Pada malam hari raya pula hendaklah kita menghidupkan dengan:

1)
Memperbanyakan solat. Tidak kira apa-apa solat sekalipun baik solat sunat mahupun qada solat sekalipun dengan niat kita ingin menghidupkan malam hari raya maka dapatlah kita fadhilat tersebut.

2)
Beriktikaf di masjid ataupun surau kerana disebutkan fadhilatnya oleh Al-Imam Nawawi Rahimahullah “Barangsiapa yang menghidupkan dua malam hari raya iaitu malam hari raya Aidil Fitri dan malam hari raya Aidil Adha maka Allah akan menghidupkan hatinya di mana hati-hati manusia yang lainnya di saat itu dalam keadaan mati.”

Para Ulama berpendapat “Hidupnya hati orang tersebut ketika matinya hati-hati manusia yang lain iaitu ketika mana orang-orang lain semua lalai daripada mengingati Allah tetapi dia masih diizinkan untuk ingat kepada Allah سبحانه وتعالى.”

Oleh kerana itu, hendaklah kita menghidupkan malam hari raya Aidil Adha nanti dengan beribadah kepada Allah سبحانه وتعالى. Kalau kita tak mampu untuk menghidupkan sepenuh malam maka hendaklah kita menghidupkan waktu malam mengikut kadar kemampuan diri kita masing-masing.

[HABIB MAHDI BIN ABU BAKAR AL-HAMID HAFIDZOHULLAH]

Sumber : The Capal

Pahala kebaikan yang luar biasa...
👤 Ustadz Musyaffa Ad Dariny, M.A.

Nabi -shallallahu alaihi wasallam- bersabda:

من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كتب الله له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة

“Barangsiapa memintakan maghfirah (ampunan dosa) untuk kaum mukminin dan kaum mukminat, niscaya Allah catat baginya satu kebaikan untuk setiap mukmin dan mukminatnya” [HR. At-Thabaroni dalam Musnadusy Syamiyyin: 2155, dihasankan oleh Sy Albani].

 

Renungkanlah hadits ini, betapa banyaknya pahala yang akan kita raih bila kita mengamalkan hadits ini…

Jika kita mengatakan:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَات وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَات

“Ya Allah, ampunilah seluruh kaum muslimin dan kaum muslimat, kaum mukminin dan kaum mukminat, baik yang masih hidup maupun yang sudah meninggal”

Maka kita akan mendapatkan pahala kebaikan sebanyak jumlah mereka, tentunya ini kebaikan yang tidak terhitung banyaknya…

bisakah kita menghitung jumlah kaum mukminin dan mukminat dari zaman Nabi Adam hingga sekarang?!… Sebanyak itulah pahalanya…

Kemudian bila kita menyebarkan pesan ini, sehingga ada yang mengamalkan isinya, kita juga akan mendapatkan pahala sebagaimana pahala dia..

sungguh pahala yang luar biasa!…

PERTANYAAN MALAIKAT DIDALAM KUBUR
.
Tanya : Man Rabbuka? Siapa Tuhanmu?
Jawab : Allahu Rabbi. Allah Tuhanku.
Tanya : Man Nabiyyuka? Siapa Nabimu?
Jawab : Muhammadun Nabiyyi. Muhammad Nabiku
Tanya : Ma Dinuka? Apa agamamu?
Jawab : Al-Islamu dini. Islam agamaku
Tanya : Man Imamuka? Siapa imammu?
Jawab : Al-Qur'an Imami. Al-Qur'an Imamku
Tanya : Aina Qiblatuka? Di mana kiblatmu?
Jawab : Al-Ka'batu Qiblati. Ka'bah Qiblatku
Tanya : Man Ikhwanuka? Siapa saudaramu?
Jawab : Al-Muslimun Wal-Muslimat Ikhwani.
.
Muslimin dan Muslimah saudaraku..
Jawabannya sangat sederhana bukan?
Tapi apakah sesederhana itukah kelak kita
akan menjawabnya?
Saat tubuh terbaring sendiri di perut bumi.
Saat kegelapan menghentak ketakutan.
Saat tubuh menggigil gemetaran.
Saat tiada lagi yang mampu jadi penolong.
Ya, tak akan pernah ada seorangpun yang
mampu menolong kita.
Selain amal kebaikan yang telah kita perbuat selama hidup di dunia.
.
Astaghfirullahal ‘Adzim..
.
Ampunilah kami Ya Allah..
Kami hanyalah hamba-Mu yang berlumur dosa dan maksiat..
Sangat hina diri kami ini di hadapan-Mu..
Tidak pantas rasanya kami meminta dan selalu meminta maghfirah-Mu..
Sementara kami selalu melanggar larangan-
Mu..
.
Ya Allah…
Izinkan kami untuk senantiasa bersimpuh
memohon maghfirah dan rahmat-Mu..
Tunjukkanlah kami jalan terang menuju
cahaya-Mu..
Tunjukkanlah kami pada jalan yang lurus.
Agar kami tidak sesat dan tersesatkan…
Aamiin Yaa Rabbal 'Aalamiin..

#MozaikIslam

اَللهُمَّ اغْفِرْلِىْ ذُنُوْبِىْ وَلِوَالِدَىَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِىْ صَغِيْرًا. وَلِجَمِيْعِ  الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِوَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، َاْلاَحْيَآءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ، وَتَابِعْ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ بِالْخَيْرَاتِ، رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْوَاَنْتَ خَيْرُالرَّاحِمِيْنَ، وَلاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَ اِلاَّبِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
—  “Ya Allah, berikanlah ampunan kepadaku atas dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua orang tuaku, dan kasihanilah keduanya itu sebagaimana beliau berdua merawatku ketika aku masih kecil, begitu juga kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat, semua orang yang beriman, laki-laki maupun perempuan yang masih hidup maupun yang sudah meninggal dunia, dan ikutkanlah diantara kami dan mereka dengan kebaikan. Ya Allah, berilah ampun dan belas kasihanilah karena Engkaulah Tuhan yang lebih berbelas kasih dan tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan-Mu”

SENTAP BACA NI…
Nasihat dari the real Imam Muda. Ustaz Zakuan
a.k.a Ibnu Batoota yang dah merantau ke segenap
pelosok dunia berdakwah walaupun umurnya
masih remaja.
——
Nasihat beliau buat semua Muslimat:-
“Adakah muslimah-muslimah zaman sekarang
sudah hilang semangat jihadnya?
Sudah hilang kekuatan hati?
Sudah hilang ketabahannya?
Bukan aku nak suruh perempuan-perempuan
Islam jadi ganas, cuma aku terfikir bila terbaca
kisah-kisah sahabiah, mereka lemah lembut tapi
sangat kental, hati sekuat besi waja, tak mudah
cair dengan lelaki ajnabi (bukan mahram), tak
meleleh-leleh bila cakap pasal cinta, tak tergedik-
gedik bila lelaki cuit.
Maka aku pun mengambil langkah untuk jadikan
facebook ku sebagai malaikat maut bagi kaum
Hawa, untuk mentarbiah hati mereka agar kuat,
kental dan tabah!
Kalau hari-hari aku bagi status meleleh-leleh, cinta
kerana Allah, lelaki soleh untnk perempuan
solehah, cinta itu fitrah, carilah suami soleh dan
benda-benda leleh yg lain…
"Muslimah yang terhasil nanti macam mana?”
Walaupun ( di fb & realiti ) bertudung, berpurdah,
bertudung labuh, ikut usrah, ikut masturat;
Tapi cuit sikit, dah tergedik-gedik…
Ngurat sikit, dah sangkut….
Ajak couple sikit, terus setuju…
Lepas tu, putus cinta,meleleh2…
Ada masalah sikit, doa nak mati..
Kena marah dengan mak/ayah sikit, buat status
cakap tak pernah bahagia…
Exam failed, kata taknak hidup lagi…
Pakwe tak mesej sehari, di status penuh dengan
kata-kata rindu…
Pakwe marah sikit, buat status meleleh macam
haram…
Fikir secara waras, adakah ini sifat wanita yg
ditarbiah oleh Rasulullah SAW ketika zaman
Baginda SAW?
Nama Saidatina Fatimah, Aisyah, Khadijah,
Safiyyah, Ummu Salamah, Ummu Habibah,
Sumayyah, Ummu Darda’, Masyitah, Balqis,
Maryam dan ramai lagi diagung-agungkan kalian.
Tapi apa kalian kenal siapa mereka? Bagaimana
hebat dan kentalnya hati mereka? Ikut sikap dan
akhlak mereka?
Memang akal kalian senipis rambut, tapi kalian
bukan BODOH…
Aku datang sebagai pengetuk kepala kalian untuk
bangun dari tidur, untuk sedarkan kalian supaya
jangan jadi bodoh, jangan jadi hamba lelaki, jangan
jadi hamba cinta haram, jangan jadi perempuan
murahan, jangan kapel free2 macam bohsia,
jangan dok bermanja dengan lelaki macam
perempuan tiada harga…
Nabi SAW telah bersabda mafhumnya (au kama
qaal), jika seorang lelaki mendapat wanita solehah
sebagai isteri, maka separuh agamanya telah
sempurna…
Apa kalian sedar ‘kesolehahan’ kalian itu harganya
separuh dari agama?
note: “Ada mata dan telinga kan semua?”
# Ya Allah,jadikan lah aku seorang muslimah
seperti mawar agama yang tidak mudah disentuh.Bunga idaman agama!yang
memperjuangkan kebenaran agamaku.Aku mahu
kelopakku indah tanpa sedikitpun kotoran..Jadikan
aku wanita solehah, wanita mukminah~InsyaAllah.

Wanita diperintah tutup dirinya (tutup auratnya) agar dia tak terdedah kepada fitnah.

Wanita hari ini tak menghormati dirinya dengan mendedahkan dirinya sehingga dia diganggu oleh lelaki yang fasiq.

Kadang-kadang, dia (wanita) tak keluar (rumah) tapi dia ‘share’ gambar yang tak sepatutnya di media sosial (fb/instagram/twitter dsb).

Gunakan gambar profil yang sopan - letaklah gambar Kaabah, bunga atau apa-apa yang tak tunjukkan WAJAH atau BADAN demi menjaga kehormatan diri.

Dalam Al-Quran Allah سبحانه و تعالى tak sebut pun nama wanita kecuali Siti Maryam, demi menjaga kehormatan kaum wanita.

Allah cuma sebut ‘isteri Firaun’, ‘ibu Nabi Musa’, dan seumpamanya. Tidak disebutkan pun nama mereka dengan jelas. Kaum wanita di zaman Rasulullah ﷺ dahulu namanya pun tak dikenali sebaliknya cuma diipanggil dengan nama-nama gelaran seperti Ummu Sulaim, Ummu Muhammad, Ummu Anas dan sebagainya.

- disunting daripada tausiyah Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid, Majlis Burdah Muslimat DMC 20.03.2016