baluts

Growing up as a Filipino kid in America who loved reading comic books, I didn’t see original, leading Asian (especially Filipino) superheroes in the mainstream. When you don’t see yourself or your experiences reflected in heroes in pop culture, it’s damaging. Now that I’m older and see that not much has changed, I realize how important it is to create narratives for the underrepresented, especially the next generation of kids who don’t feel like they belong. In honor of Asian-American & Pacific Islander Heritage month, here is what I imagine a mainstream Filipino superhero in America might look like.

Humans are weird: Balut edition.

Alien: Human-Chelsea, I must say that these eggs are heavier than the others. Why is that so?

Human: Oh you’ll see! *begins to crack an egg open*

*after eating balut*

Alien Commander: Wait, let me get this straight. So apparently Human-Chelsea ate the unborn fetus of a du-kk and says it goes great with ‘salt’ and 'vinegar’?

Alien: That’s not the worst part! She says that her people eat this as a snack! And it contains proteins!

*The Human Manual has been updated to include Balut.*

annawrites  asked:

i've enjoyed your prompt fills so much, thank you for sharing them!! if you feel like it: chef!andrew trying (and failing) to woo picky eater neil with fancy food? :)

The thing about growing up on the run is that you never really develop a palate.

You eat what’s there to be eaten, whatever you manage to stuff in your pockets while your mother distracts the cashier trying to haggle for cigarettes, as if it’s anywhere near possible to haggle in a 7/11.

You eat school lunches, bland chicken nuggets and congealed mac and cheese and unseasoned carrots with those little close to expired fruit cups with the peaches and cherries and simple syrup.

You drink gas station coffee—maybe it stunts your growth, but you drink it anyway—and fill old plastic water bottles from drinking fountains or public restroom sinks.

At least, that’s what Neil tries to explain to Matt one day, when Matt invites Neil to his favorite restaurant in his hometown. It just so happens that Matt’s hometown is New York City, and the chef at this place has a Michelin star, but Neil isn’t on the run anymore and his paycheck is hefty enough that he can afford it.

Keep reading

SO!

there’s been this thing i’m seeing lately when Janna’s last name was revealed in “Star and Marco’s Guide to Mastering Every Dimension (Guide to Life)” and apparently it is a Filipino last name so some people are starting to headcannon her as such. Now, while I’m still not fully convinced by this… after all its just a last name…I had this little thought that Janna would bring some balut with her just to freak everybody out

For those who don’t know, balut is duck embryo cooked within its shell; eaten by cracking the shell open and slurping/eating the contents (basically the go to “freak out your foreign friends” food we have among other things). Figured it would be something she’d totally do.

Keep reading

Janda Penuh Nafsu

Nuraisah atau biasanya orang kampung panggil Aisah sudah 5tahun hidup menjanda. Lakinya mati dalam kemalangan dengan basikal ketika berjalan kaki ke tempat kerja. Anaknya yang 3 orang tu masih bersekolah. Palingtua baru tingkatan 2, yang kedua pula baru darjah 5 dan yang bongsu pula darjah 4. Ketiga-tiga anaknya perempuan. Demi menampung perbelanjaan hariannya, Aisah telah bekerja sebagai pembantu gerai makan mak Leha di simpang masuk kampung di sebuah daerah di
Johor itu.

Walau pun gajinya tak seberapa, jadilah asalkan dapat menampung mereka sekeluarga. Kalau terkurang duit, maknya iaitu hajah Saodah yang tinggal di kawasan pekan akan datang menghulurkan bantuan. Bukan Aisah tak nak tinggal dengan maknya, tapi dia sebenarnya lebih suka tinggal berdikari bersama anak-anaknya. Lagi pun dia tak nak menyusahkan maknya. Maknya faham dengan perangai degil anaknya tu. Aisah bukannya tak lawa, orangnya cantik dan bodinya pun ada umphh! Kalau nak dikira cutting dan solid molid memang out la kiranya, tapi ada bahagian- bahagian pada tubuhnya yang mampu buat lelaki tak boleh tahan dengannya. Umurnya yang dah melangkah 45 tahun dah boleh dikira tua kalau perempuan, tapi sebenarnya Aisah masih boleh bagi
penangan atas katil yang hebat. Perutnya yang membuncit sebab tak jaga badan nampak sungguh seksi. Kalau pakai baju ketat sikit, memang jelas ketara bodi dia yang melentik tu.

Punggungnya tonggek tak usah cakap dah. Baru pakai baju kurung yang sendat sikit dah meleleh air liur orang kampung. Itu belum lagi pakai skirt yang ketat-ketat atau pun kebaya balut sarung nangka. Silap-silap pak imam pun boleh balik melancap kat tepi jalan pasal stim dengan bontot Aisah yang tonggek dan lebar tu. Peha dia memang gebu. Ditambah pulak dengan cara jalannya yang menonggek ala-ala itik serama dan ada sikit-sikit bersepah jalannya, memang stim betul kalau tengok janda nih.

Sejak Aisah kerja kat kedai makan mak Leha, memang ramai pelanggan datang terutamanya lelaki la. Semuanya semata-mata nak menjamu mata tengok janda seksi tu. Ada jugak sorang dua yang cuba kenen-kenen tapi Aisah ni buat biasa-biasa je, sebab dia dah biasa dengan usikan nakal lelaki-lelaki yang cuba nak ambik kesempatan kepadanya. Namun pada satu hari ni, ada seorang anak muda yang memang dah stim gila dengan si janda beranak tiga ni pergilah makan kat kedai makan mak Leha. Masa tu tak ramai pelanggan yang datang.

Jadi anak muda ni, Abidin namanya pun duduklah dekat meja yang dekat dengan tempat Aisah keluar masuk dari dapur ke ruang makan. biar senang sikit nak tackle Aisah. Masa Aisah ambik order, Abidin buat-buat alim kucing. Buat-buat baik la konon. Pijak semut pun tak mati. Nak teh O ais limau katanya. Bila ditanya nak makan apa, jawabnya..

“Saya tak selera makan la sebab teringatkan awak..” jawab Abidin selamba ala-ala romeo. Aisah cuma senyum je. Lepas tu dia tinggalkan Abidin yang tersengih macam kerang busuk. Mata Abidin gelojoh melahap punggung Aisah yang sendat dengan skirt hitam itu. Blouse kuning yang dipakai Aisah agak singkat sampai nampak garisan seluar dalam pada kain skirt hitamnya. Sejurus kemudian Aisah datang dengan air minuman yang dipesan oleh Abidin. Sebaik gelas diletak di atas meja, Abidin segera mengorat Aisah.

“Aisah dah makan?” tanya Abidin sambil control macho.
“Dah… Betul ke Abidin tak nak makan?” tanya Aisah.
“Kalau makan kat rumah awak nak juga, kalau kat sini belum selera lagi la Aisah..” kata Abidin mula
mengada-ngada.
“Datanglah rumah saya kalau nak makan kat rumah saya..” kata Aisah.
“Boleh ye? Bila?” tanya Abidin tak sabar.
“Datanglah esok. Bukan ke esok
Jumaat, saya cuti. ” kata Aisah.
“Err.. Pukul berapa?” tanya Abidin lagi tak sabar-sabar.
“Awak call saya dulu lah.. ” kata Aisah.
“Apa nombor handphone awak ye?” kata Abidin sambil cepat je tangannya mengeluarkan handphonenya dari dalam poket seluarnya.
“0127XXXXXX” kata Aisah.

Abidin segera menyimpan nombor handphone Aisah ke dalam handphonenya dan Aisah pun segera ke meja makan lain untuk mengambil order dari pelanggan yang baru masuk ke kedai. Mata Abidin bersinar-sinar dengan penuh harapan. Harapannya untuk merasa tubuh mungil janda beranak tiga yang seksi itu mungkin akan tercapai. Dari mejanya, matanya terpaku melihat punggung Aisah meliuk-liuk dalam kainnya. Perut Aisah yang buncit nampak begitu sedap sekali jika dapat dipegang.

“Ah… sabar… sabar… esok mesti dapat…” kata hati Abidin.
Esoknya seperti yang dijanji pada malam tadinya, Abidin datang pada waktu yang dijanjikan.

Malam tadinya dia dan Aisah bermain sms sampai lewat malam.
Sikit-sikit Abidin masuk jarum dan nampaknya ada respond dari janda beranak tiga ni. Perbualan- perbualan lucah pun sikit-sikit menjadi tajuk mereka berborak.
Tepat jam 6.30 pagi, Abidin dan menyangkung di tepi tingkap bilik Aisah. Dalam gelap-gelap tu dia duduk di celah-celah pasu bunga sambil membaling batu-batu kecil ke tingkap kayu bilik Aisah.
Perlahan-lahan tingkap bilik Aisah terbuka dan cahaya lampu bilik Aisah pun menyinari ruang luar rumah. Aisah lihat Abidin dan menunggunya seperti dijanjikan.
Segera Aisah ke dapur membuka pintu belakang perlahan-lahan,
takut anak-anaknya terjaga dari tidur. Abidin pun masuk dan Aisah membawanya masuk ke dalam bilik.

“Mana anak-anak awak ?” bisik Abidin kepada Aisah.
“Tengah tidur, awak duduk dulu, saya nak kejutkan dia orang pergi sekolah. Kejap lagi saya datang balik.” arah Aisah dan Abidin pun duduk di tepi katil menantikan Aisah.

Dari dalam bilik, Abidin dengar suara Aisah mengejutkan anak- anaknya bangun dari tidur. Macam-macam karenah nampaknya anak-anaknya. Dari suara Aisah, Abidin tahu anak- anaknya liat nak bangun tidur. Sambil tu mata Abidin memerhati ruang bilik tidur Aisah. Mata Abidin terlihat bakul baju basuhan dan dia segera bangun dan menyelongkar segala isinya. Tangan Abidin berjaya mendapat sesuatu. Seluar dalam Aisah yang dikumpul untuk dicuci kelihatan masih bersih. Abidin cium seluar dalam Aisah. Bau badan dan bau pepek Aisah menyerap ke dalam hidungnya. Abidin serta merta stim. Dia membelek-belek seluar dalam Aisah.

“Mak oii… besarnya seluar dalam dia… Lagi besar dari seluar dalam aku? Memang power nampaknya bontot janda ni..” kata hati Abidin sendirian.

Abidin segera menyimpan seluar dalam Aisah ke dalam koceknya apabila dia menyedari pintu bilik perlahan-lahan dibuka dari luar. Kelihatan Aisah masuk dan terus duduk di sebelah Abidin. Mereka saling berpandangan sambil tersenyum.

“Kita nak buat apa ni?” tanya Aisah berbisik kepada Abidin.
“Bukan ke saya nak makan awak…Oppsss…. nak makan kat rumah awak…” kata Abidin.
“Eeiii… gatal…. ” kata Aisah sambil jarinya mencubit manja peha Abidin.

Abidin segera menangkap tangan Aisah dan dia terus memegang jari jemari Aisah dengan lembut. Aisah tersipu-sipu malu. Tiba-tiba kedengaran suara anak Aisah memanggil namanya dari luar bilik. Aisah segera bangun menuju ke pintu. Abidin seperti terpukau melihat punggung Aisah yang meliuk-liuk dibaluti kain batik merah yang ketat. Baju t hijaunya kelihatan terselak ke pinggang mendedahkan punggung tonggeknya yang lebar. Perlahan- lahan Abidin mengurut koneknya di dalam seluar.

Aisah berdiri di pintu dan membuka sedikit pintunya. Kedengaran suara anaknya menanyakan baju sekolahnya. Aisah mengarahkan anaknya mengambil baju sekolah yang sidah siap digosok di ampaian bilik anaknya. Kemudian Aisah menutup pintu dan kembali duduk di sebelah Abidin.

“Bontot awak power betul la Aisah… ” kata Abidin sambil tangannya mula meraba-raba punggung Aisah.
“Ee… tak malu ek?” kata Aisah perlahan-lahan sambil sekali lagi mencubit peha Abidin.
“Saya nak bagi anak-anak saya duit sekolah, awak tunggu sini kejap ye… ” bisik Aisah.
“Aisah… nah ambik ni… ” kata Abidin sambil mengeluarkan dompetnya dan menghulurkan tiga keping duit RM5 kepada Aisah.
“Untuk apa ni?” tanya Aisah.
“Untuk anak-anak awak.. takpe ambik je… saya ikhlas..” kata Abidin.
“Terima kasih..” kata Aisah sambil tersenyum dan terus menuju ke pintu bilik.

Abidin sempat menepuk punggung Aisah hingga jelas ianya bergegar dibalik kain batik yang ketat itu. Aisah menoleh kepada Abidin sambil tersenyum lalu keluar dari bilik mendapatkan anak-anaknya. Seketika kemudian Aisah masuk kembali ke dalam bilik mendapatkan Abidin. Dia duduk di sebelah Abidin. Mata Aisah terlihat adanya bonjolan di seluar Abidin. Aisah tahu apakah itu namun dia sengaja ingin menguji Abidin.

“Apa yang terbonjol tu?” tanya Aisah buat-buat tak tahu.
“Ohh.. Ini namanya burung nak terlepas… Aisah nak tengok?” kata Abidin.
“Awak tak malu eh.. ” kata Aisah.
“Tak… Nah… ” terus sahaja Abidin membuka zip seluarnya dan menarik keluar koneknya.
“TOINGGGG!!!!” terpacak bagai spring konek Abidin yang dah berkilat kepala takuknya.
“Eeeee…. Awak ni tak malu laa…. ”

Kata Aisah sambil ketawa kecil. Abidin dengan selamba menarik tangan Aisah supaya memegang koneknya. Aisah pun memegang konek yang dah lama tak dinikmati itu. Abidin bagaikan menarik nafas lega disaat tangan Aisah mengocok koneknya yang keras itu. Aisah sendiri semakin terangsang nafsu jandanya. Konek Abidin yang keras dipegangnya dan dirocohnya hingga kelihatan air jernih mula terbit dari lubang kencingnya. Berkali-kali janda beranak tiga itu menelan air liurnya sendiri. Abidin pula tak boleh handle tengok koneknya dirocoh janda itu.

“Aisah… takkan nak lancapkan je kot…” kata Abidin kepada Aisah.
“Awak nak saya buat apa?” tanya Aisah.
“Hisap la sayangg… ” kata Abidin mengada-ngada.

Aisah pun turun dari katil dan berlutut di antara kaki Abidin. Lidah janda beranak tiga itu pun menjilat kepala takuk konek Abidin. Abidin menggeliat geli.

Aisah ketawa kecil dengan telatah Abidin. Kemudian dia mula menghisap kepala takuk Abidin dan menyonyot macam budak-budak hisap puting. Dah lama betul dia tak hisap konek. Nafsu jandanya cepat je naik. Aisah pun terus hisap konek Abidin sampai ke pangkal. Konek Abidin hilang dalam mulut Aisah. Kemudian muncul kembali dan hilang kembali dalam mulut Aisah. Abidin betul-betul tak boleh tahan dengan hisapan mulut Aisah.
Rambut Aisah yang kerinting halus di belainya dengan lembut. Muka Aisah yang cantik dan bertahi lalat di pipi kanannya bagaikan bidadari sedang menghisap konek. Memang dia betul-betul stim gila.

“Aisah… saya tak boleh tahan.. Cukup sayang… ” kata Abidin. Aisah buat selamba. Dia tak hiraukan permintaan Abidin. Dia nak Abidin terpancut-pancut. Dia nak Abidin tahu bahawa dia memang hebat menghisap konek lelaki. Dia nak Abidin tahu dia memang perlukan konek lelaki.

“Aisah… tolong sayangg… Aisah.. Ohhh.. Ohhhh… AHHHHHH!!!”
“CRUUTTTTT!!!! CRUTTTTTT!!! CRUUUTTTTT!!!”

Memancut air mani Abidin di dalam mulut Aisah. Janda beranak tiga itu terus menghisap konek Abidin keluar masuk. Air mani Abidin dirasakan memancut kuat memenuhi rongga mulutnya. Pekat dan banyak. Aisah menelan air mani Abidin sedikit demi sedikit, namun sebahagian lagi berciciran jatuh dari celah bibirnya ke kain batiknya.

“Slurrppp… Srupppp.. Ohhff…Emmphhh… Oouuffff….” Mulut Aisah yang dipenuhi konek dan air
mani bersuara penuh nafsu.
“Aisah…. Ohhh… Aisah…Ohhhhhh… sedapnya Aisah…”Abidin mengerang sedap.Aisah pun menarik kepalanya membuatkan konek Abidin keluar dari mulutnya. Berciciran air mani Abidin meleleh keluar dari mulut Aisah. Memang banyak hingga semuanya meleleh jatuh membasahi kain batik di pehanya. Abidin sungguh teruja dengan kelakuan Aisah yang sungguh lucah itu. Selama ini dia main dengan Rathi, perempuan hindu merangkap bini tokeinya pun tak selucah itu.

Abidin terbaring di atas katil sementara Aisah pun keluar dari bilik menuju ke bilik air. Sambil berbaring, Abidin terfikir apalah nasib janda beranak tiga tu. Lawa-lawa pun tak ada orang berani nak datang meminang. Abidin bertekad, dia nak masuk meminang Aisah. Walau pun umurnya terlalu jauh jaraknya tetapi dia tidak peduli itu semua. Abidin nekad. Pasti.. dan pasti

anonymous asked:

have you ever tried balut? my parents wanted me to try but i just couldn't

ITS DISGUSTING AND ??? I GOT RLLY SCARED THE FIRST AND LAST TIME I TRIED IT BC??? TH E FUCKING BI R D

Suitors + travelling pt. 1 (because come on, they need a break)

Alyn: Sick and tired of forests. Goes to the big city and strolls. Good with directions like he’s been there (no it’s actually his first time). Visits pastry shops and probably takes a short crash course in cooking local dishes. Photos are landmarks without him as he doesn’t want to bother anyone taking pictures for him, nor does he take selfie sticks.

Louis: Vacation is volunteering. He goes to the east to visit some foundations (mostly children’s foundations) and helps out. Doesn’t stay in fancy hotels, he’d live at the local building and help prepare things for their activities. He’s actually not picky for someone pampered. Sometimes the power goes out for the whole day and it’s frickin’ hot, you’ll find him swimming in the rivers with the kids. One time though, a gecko jumped on his back while he was taking a dump in an outside shed and since then he doesn’t do his business often. Photos are taken by other people and he keeps getting tagged in them.

Byron: Summers are his favorite. Hits an exotic beach somewhere 2476327563487 miles away from Stein. Soaks up in both the sun and sea, sippin on pineapple juice. Also likes watersports, but leaves Albert by the shore because he almost drowned one time. Photos are taken by Nico. Everything is chill.

Leo: Travelling is immersing himself to a new culture, so we find him staying for months in one place. Learns the language, follows their customs like a local, and is like the best bud of everyone in the street. Shops like a local, gets discounts because he’s cute. Forgets to actually bring souvenirs home because they’re too much of a baggage. So Alyn, have this picture of him eating balut, because he swears it’s tasty you have to see it. Photos are mostly selfies with landmarks in the background, some tribal tattoos, and more of locals.

Sid: Actually extravagant with travelling because it makes him feel good. Infinity pools, partying, shopping for brand, and all. Spends nights at the casino and wins almost every time. Maybe he’s cheating the system? lol. Talks to big shots while playing and actually connects with them and grows his network. Okay, maybe he’s actually working. Photos are him half naked in the pool with a bunch of other people.

Kemana hijrahmu kan bermuara?

Hijrah saja tidak cukup.
Apa artinya hijrah jika kau masih merasa berkecil hati ketika melihat teman-temanmu secara bebas memposting wajah cantik mereka dengan dandanan elegannya ataupun foto mesra mereka dengan pacarnya.

Hijrah saja tidak cukup.
Jika kau masih saja membuka sisa-sisa lembaran “percakapan penuh dosa” antara kau dan dirinya. Lalu dengan tidak sengaja sebuah lengkungan manis tersungging di wajahmu.

Hijrah saja tidak cukup.
Apalah guna benteng yang kau bangun setinggi asa jikalau kau masih belum bisa fokus pada tujuan awalmu memperbaiki diri.

Hijrah, sebuah kata yang takkan ada guna jika kau tak mengindahkan niat serta tujuanmu. Hijrah, bukan cuma sebatas kau ulurkan hijabmu hingga menutupi dada, kau balut tubuhmu dengan gamis, kau jaga pandanganmu terhadap lawan jenis. Makna hijrah sesungguhnya jelas lebih dari itu, wahai perempuan (calon) penghuni surga-Nya.

Apakah hijrahmu kau lakukan demi dia? Tak sadarkah kau bahwa yang menginginkan kau berhijrah adalah Dia? Kau bersusah payah memperbaiki diri, menjaga lisan dan pandangan, memperdalam ilmu agama, hingga mencari pembenaran atas segala hal yang sebenarnya kau lakukan demi mendapatkan pasangan yang ‘setara’. Apa gunanya hijrahmu jika proses tersebut kau lakukan hanya demi mencuri hati seseorang yang kau bahkan tak mengenalnya.

Alangkah indahnya apabila hijrah yang kau perjuangkan ini, kau muarakan pada satu tujuan mulia. Tuk menggapai cinta-Nya. Tuk mendapat ridha sang Ilahi Rabbi.

Biarlah diamku ini menjadi luka yang menganga, tak perlu kau balut lagi, biarkan ia berdarah-darah tak perlu kau obati lagi.
—  Cukuplah.. aku sedang menikmati luka yang kau teteskan!
Tentang Orang Yang Jatuh Cinta Sendirian

Mungkin pada mulanya hati itu tak berpintu, tak bercelah.
Manusia membutuhkan benturan demi benturan, sampai kemudian hati dapat terbuka.
Mungkin begitulah orang bilang cinta datang bersama luka.
Dan bahagia adalah apa yang dituai dari air mata yang tumpah, membasah.

Tentangmu yang bangun di pagi hari dengan senyuman, mungkin di hari depan kau akan menangis. Mungkin orang yang bersamamu semalam itu mabuk berat, lalu alkohol dalam perutnya memberi perintah untuk cium kau. 

Mungkin kau sejenak terlupa, kalian masih biasa, cuma teman.

Mungkin ia mulai tak mau kehilangan kau; pengagum. Mungkin kau sama seperti pengagum yang lain. Mengagumkan.

Mungkin ia hanya meminjam hatimu untuk meluapkan amarahnya pada seseorang. Supaya senyummu dapat menjadi sekadar balut bagi perih yang ngeri bila dirasakan.

Mungkin kau hanyalah alat baginya melatih ketangkasan di dalam merayu. Mungkin kau adalah suatu kebetulan.

Kebetulan ketika ranjang sedang kosong.

Mungkin kau orang yang baik, mungkin juga terlalu baik, dan ia tak tega jika harus bilang suatu kenyataan yang pahit didengar.

Rona-rona pipi orang yang jatuh cinta sendirian, mungkin itu terpancar dari wajahmu.

Mungkin pelukmu itu menolongnya membunuh waktu yang luang.

Mungkin kau hanya kebetulan banyak uang, dan hatinya telah lama menjadi persis dengan celengan.

Mungkin ia lelah untuk mengenal dan dikenali lagi, hingga ia tak mau tuk melangkahkan hatinya kepadamu, melainkan masih dengan seseorang.

Mungkin kau begitu indah di matanya, tetapi tidak di hatinya.

Mungkin ia pernah terlalu lama hidup bersama seseorang, sehingga ia berpikir, apa yang ia rasakan adalah hanya apa yang ia takuti.

Mungkin ia banyak pekerjaan, dan di antara semuanya itu, rindumu adalah yang paling mungkin ia tunda.

Mungkin kau hanya mahir dalam bercinta, tetapi tidak dalam menyayang.

Mungkin kau tidak cukup berhasil menjadi kau yang seharusnya, di hadapannya.

Mungkin jatuh cinta-mu itu sepele, semudah ia memberikan bibirnya kepadamu, dan juga kepada yang lain.

Pada akhirnya, mungkin, darinya kau hanya usah berharap lebih, dari sebentar kebahagiaan yang kau terima. 

anonymous asked:

Is that the pinoy nurse on balut date? I saw the reblog about it 👀

Hahahah no she is not.. they are teasing me 😂😂😂 once i fell in love with a Pinoy girl.. i was so stupid 😂😂it was a good experience for me tho..

things white writers don’t understand about the philippines and shouldn’t be allowed to write until they get this straight:

  • mail order jokes aren’t funny, never have been
  • there are many biracial/mixed filipinxs who are born to white/filipinx mail-order marriages. imagine having that rubbed in your face as a joke.
  • on that note: greencard jokes aren’t funny. housekeeping jokes aren’t funny.
  • filipinxs don’t exist just to be comedic figures in white stories. sorry that white colonialism and orientalism still makes you want to view them this way. if you look at the people from a country with a complex, oftentimes painful history of white colonization and foreign imperialism and you think they best fit into your story as a punchline or a cheerful song-and-dance, you shouldn’t be writing them at all.
  • filipinas are regularly perceived as shallow, superficial, gold-digging, and/or manipulative of white men. if you’re white and writing a filipina like this then you’re probably a racist.
  • focusing on white people figuring out how to navigate filipinx culture isn’t endearing or insightful when the whole premise is “watch this normal white person adjust to this zany and slightly primitive culture”
  • get over balut already i’m so tired.